شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

طالبان طی درگیری با نیروهای افغانستان در ولایت پروان چهار غیرنظامی را کشتند 

 

 نیروهای طالبان روز پنجشنبه، در جریان درگیری با نیروهای افغانستان در ولایت سیل‌زده پروان، چهار غیرنظامی را کشتند. درگیری میان نیروهای طالبان و سربازان افغانستان، در بگرام رخ داد که محل استقرار بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در ولایت پروان است. این درگیری در حالی رخ داده که مذاکرات موسوم به بین‌الافغانی برای برقراری صلح قرار است میان دو طرف تا چند هفته‌ دیگر آغاز شود. 

اهدای کمک نقدی سازمان ملل به اندونزی برای مقابله با تغییرات اقلیمی 

 

اندونزی برای کمک به کاهش تولید گازهای کربن و مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها از صندوق اقلیم سبز سازمان ملل، بودجه گرفت. این کمک نقدی ۱۰۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری تحت برنامه حفاظت از جنگل‌ها و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل به این کشور اهدا شد. در نیمه اول سال جاری میلادی، حدود ۶۴ هزار هکتار از زمین‌ها و جنگل‌های اندونزی در آتش سوخته است. 

اتحادیه اروپا و شرکت داروسازی آسترازنکا برای تامین واکسن بالقوه کووید-۱۹ قرارداد بستند

 

کمیسیون اروپا از امضای قراردادی بین کشورهای اتحادیه اروپا با شرکت داروسازی آسترازنکا برای دریافت دست‌کم ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ خبر داد. حدود سه هفته پیش، توافق پیش‌خرید واکسن میان بروکسل و آسترازنکا امضا شده بود. این اولین قرارداد میان اتحادیه اروپا و یک شرکت داروسازی برای دریافت واکسن بالقوه کووید-۱۹ است. 

دیدبان حقوق بشر:‌ نیروهای امنیتی لبنان به معترضان شلیک کردند  

دیدبان حقوق بشر گفت که نیروهای امنیتی لبنان با شلیک گلوله واقعی، گلوله‌های ساچمه‌ای و گلوله‌های لاستیکی و همچنین شلیک گاز اشک‌آور به معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات ضددولتی پس از انفجار اخیر در بیروت، به زور بیش از حد متوسل شده است. این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارش تحقیقاتی که روز چهارشنبه منتشر کرد گفت سربازان و نیروهای پلیس در تظاهرات ۱۸ مرداد «بارها به زور و خشونت مرگباری»‌ متوسل شدند.

مایک پمپئو با پادشاه عمان ملاقات کرد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در چارچوب سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه برای جلب حمایت کشورهای عرب از توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات، با پادشاه عمان ملاقات کرد. پمپئو در دیدار با هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان، درباره «اهمیت ایجاد صلح، ثبات و ثروت در منطقه از طریق اتحاد شورای همکاری خلیج فارس» گفت‌وگو کرد. سلطان هیثم در ماه ژانویه امسال، به دنبال درگذشت سلطان قابوس، به قدرت رسید. مواضع عمان در منطقه پرحادثه خاورمیانه، خنثی است و با کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه خود را حفظ کرده است.

سیل در پروان افغانستان: ده‌ها کشته و شمار زیادی مفقود

 

 سیل در ولایت پروان افغانستان دست‌کم ۸۶ کشته و بیش از ۱۰۶ مجروح به جا گذاشت. مسئولان در وزارت امور غیرمترقبه افغانستان گفتند که باران‌های سهمگین اوایل هفته جاری، موجب جاری شدن سیل در ولایت پروان، در همسایگی کابل شده است. ده‌ها خانه و خودرو ویران شده و به گفته سخنگوی والی پروان، شمار قربانیان احتمالا افزایش خواهد یافت. به گفته مسئولان بیش از هزار خانه در شمال کابل نیز ویران شده و افراد زیادی هنوز مفقودالاثرند.

نخست وزیر فرانسه:‌ موج غیرقابل‌انکار ‌کووید-۱۹

ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه گفت که شیوع ویروس کرونا در میان مردم این کشور نسبت به یک ماه پیش، چهار برابر شده و ۲۱ منطقه اکنون به عنوان «مناطق قرمز» طبقه‌بندی شده‌اند. تعداد مناطق قرمز در گذشته تنها دو مورد بوده است. نخست وزیر فرانسه در یک نشست خبری گفت:‌ «همه‌گیری در حال افزایش است و زمان آن فرا رسیده که مداخله کنیم. اگر فرانسه به موقع عمل نکرده بود، انتشار بیماری اکنون به شکل تصاعدی افزایش یافته بود.

طوفان لارا به سواحل لوئیزیانا رسید  

 

مرکز ملی طوفان در ایالات متحده گفت طوفان لارا با بادهای سهمگین و باران‌های سیل‌آسا به سواحل لوئیزیانا رسید. پیش‌بینی می‌شود که سرعت این طوفان طی حرکت به سوی خشکی به  ۲۴۰ کیلومتر در ساعت برسد و در صورتی که این سرعت را حفظ کند، ممکن است به یکی از قوی‌ترین طوفان‌های شرق آمریکا تبدیل شود. مسئولان به ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان بخش‌هایی از تگزاس و لوئیزیانا گفته‌اند که منطقه را تخلیه کنند. طوفان لارا در دسته‌بندی نوع چهارم طوفان‌ها قرار گرفته است.

روسیه یک کارمند نظامی دولت را به اتهام انتقال اسرار دولتی به اوکراین بازداشت کرد

 

اداره امنیت فدرال روسیه در بیانیه‌ای گفت که یک کارمند نظامی دولت در سیبری را به اتهام انتقال اسرار دولتی به اداره اطلاعات کل وزارت دفاع اوکراین، بازداشت کرده است. این کارمند از نیروهای استراتژیک موشکی روسیه، در شهر بارنائول در ۲۹۰۰ کیلومتری شرق مسکو و در حالی که از یک فروشگاه خواربار فروشی خارج می‌شد، بازداشت شد. روسیه جزئیات بیشتری را درباره ماهیت اطلاعات انتقال‌یافته اعلام نکرد. در صورت اثبات جرم، فرد مظنون ممکن است به ۲۰ سال حبس محکوم شود.

کانادا: ‌در صورت تضمین تحقیقات شفاف به لبنان می‌پیوندیم

 

 فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا گفت که کشورش به شرطی آماده پیوستن به تحقیقات درباره انفجار اخیر در بیروت است، که این تحقیقات شفاف و معتبر باشد و تضمین شود که علت حادثه ریشه‌یابی می‌شود. میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان پیشتر درباره انجام تحقیقات در مورد نگهداری چندین ساله مواد منفجره در بندر بیروت و انفجار مهیب چهارم مرداد، وعده تحقیق داده و گفته بود که این تحقیقات زمان‌بر است. بیروت گفته است که فرانسه و اداره تحقیقات فدرال آمریکا، به تحقیق درباره انفجار بیروت کمک می‌کنند. وزیر خارجه کانادا نیز مانند دیگر مسئولان غربی گفت لبنان باید دولتی تشکیل دهد که دست به اصلاحات بزند تا راه برای آزاد شدن کمک‌های مالی خارجی هموار شود. 

 

حبس سی ساله برای قاچاقچی و قاتل صدها فیل در کنگو 

 

یک شکارچی که گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ فیل را از سال ۲۰۰۸ به این سو کشته است، در جمهوری کنگو به ۳۰ سال حبس محکوم شد. این اولین حکم محکومیت برای یک قاچاقچی حیات وحش در کنگو است. او به اتهام قاچاق عاج و تلاش برای قتل ماموران حفاظت از حیات وحش، گناهکار شناخته شد. انجمن حفاظت از حیات وحش گزارش داد که این شکارچی در شکارهایی که منجر به مرگ صدها حیوان شده، نقش رهبری داشته و محکومیت او دستاورد بزرگی در مبارزه با مجرمان حیات وحش است.

بوریس جانسون خواستار تحقیقات شفاف درباره مسمومیت ناوالنی شد 

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا خواستار «تحقیقات شفاف» درباره مسمومیت مشکوک الکسی ناوالنی، منتقد کرملین و رهبر اپوزیسیون روسیه شد که در حال حاضر در کما به سر می‌برد و بستری است. این حقوقدان و منتقد ولادیمیر پوتین، هفته گذشته هنگام بازگشت به مسکو از سیبری، بیمار و به بیمارستان منتقل شد. او سپس به بیمارستانی در آلمان برده شد و پزشکان آلمانی مسمومیت او را تایید کردند. بوریس جانسون مسمومیت او را «شوکی برای جهان» توصیف کرد و ضمن تاکید بر همبستگی بریتانیا ‌با ناوالنی و خانواده‌اش گفت:‌ «ما خواستار تحقیقات کامل و شفاف هستیم. عاملان باید مجازات شوند و بریتانیا به تلاش‌های بین‌المللی برای انجام عدالت می‌پیوندد.»‌

دبیرکل ناتو:‌ لوکاشنکو به حقوق اولیه احترام بگذارد

 

ینس استولتنبرگ از الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس خواست تا به حقوق بنیادین احترام بگذارد. دبیرکل ناتو که برای دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به برلین رفته، گفت:‌ «حکومت بلاروس باید به حقوق بنیادین شهروندان از جمله آزادی بیان و آزادی تجمعات آرام، احترام کامل بگذارد.» او گفت ناتو هیچ پایگاهی در منطقه ندارد و «هرگونه تلاش برای استفاده از آن به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز مردم کاملا غیرمنصفانه است.» او افزود که مردم بلاروس باید بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. 

وزیر خارجه فرانسه:‌ لبنان بدون دولت جدید در خطر نابود‌ شدن است

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که عدم تشکیل دولت جدید و اصلاحات این کشور را به خطر انداخته است. ژان‌ایو لودرین گفت:‌ «اگر سیاستمداران لبنانی دست به اصلاحات نزنند، جامعه بین‌الملل قرار نیست چک سفید امضا کند. باید سرعت عمل داشته باشند، چرا که امروز لبنان در خطر از بین رفتن است.» او همچنین دولتمردان لبنانی را به انجام مسئولیتشان فراخواند و گفت آن‌ها بین خود توافق کرده‌اند که کاری نکنند و این دیگر امکان‌پذیر نیست. فرانسه تقریبا از دو سال پیش درصدد تلاش‌های دیپلماتیک برای ترغیب لبنان به انجام اصلاحات و ارائه کمک‌های خارجی برای برون‌رفت از وضعیت وخیم اقتصادی این کشور است.

مرگ ۱۸ دلفین بر اثر نشت نفت از یک نفتکش در ساحل جزیره موریس   

 

دو هفته پس از به گل نشستن یک نفتکش در صخره‌های مرجانی سواحل جزیره موریس و نشت گسترده نفت، جسد ۱۸ دلفین در سواحل موریس کشف شد. این کشتی با پرچم پاناما حرکت می‌کرد. مسئولان محلی، دلفین‌های دیگری را در وضعیت آسیب‌دیده در نزدیکی ساحل شناسایی کرده و به آب‌های عمیق هدایت کردند. نفتکش ژاپنی به‌گل‌نشسته در ساحل این جزیره واقع در اقیانوس هند، حدود هزار تن نفت را وارد آب کرده است. پیشتر نخست وزیر موریس وضعیت اضطراری اعلام کرده و گفته بود که نشت نفت، آب‌های شفاف و صخره‌های معروف مرجانی و اقتصاد وابسته به صنعت گردشگری جزیره موریس را تهدید می‌کند. او خواستار کمک بین‌المللی شده بود. 

وزیر دفاع آمریکا:‌ در اقیانوس آرام، ذره‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنیم

 

وزیر دفاع ایالات متحده گفت که آمریکا در منطقه اقیانوس آرام مسئولیت رهبری دارد و حاضر نیست ذره‌ای از این نقش را به دیگر کشورهایی واگذار کند که گمان می‌کنند نظام سیاسی بهتری دارند. او در دیدار از هاوایی ابراز امیدواری کرد که بتواند طی همکاری با چین، این کشور را که به دنبال مدرن‌سازی نظامی تهاجمی است، به احترام به مقررات بین‌المللی وادارد. او گفت چین وعده‌های خود در پیروی‌ از قوانین، مقررات و هنجارهای بین‌المللی را زیر پا گذاشته و به دنبال قدرت‌نمایی جهانی است. مناسبات آمریکا و چین بر سر طیفی از مسائل، از جمله نقض حقوق بشر در این کشور و فعالیت‌‌های نظامی چین در دریای جنوبی چین و نقاط دیگر، دچار تنش است. 

چاقی، خطر مرگ در اثر ابتلا به کووید-۱۹ را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد 

 

دانشمندان می‌گویند چاقی ممکن است خطر ابتلا به کووید-۱۹ را دو برابر کند و شانس مرگ را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این دانشمندان همچنین هشدار دادند که هرگونه واکسن در آینده احتمالا بر روی افراد مبتلا به چاقی مفرط بی‌اثر خواهد بود. بیماری‌های ناشی از چاقی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، و فشار خون، از جمله بیماری‌های زمینه‌ای هستند که معلوم شده عفونت کووید-۱۹ را تشدید می‌کنند. تحقیق جدید در دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید افرادی که شاخص توده بدنی‌شان بیش از ۳۰ است، احتمال بستری شدن آن‌ها ۱۱۳ درصد بالاتر است. 

کارگروه سازمان بهداشت جهانی در سفر به چین از ووهان بازدید نکرد

 

یک تیم از سازمان بهداشت جهانی که مسئول تحقیق درباره منشاء ویروس کرونا شده، در سفر به چین، از ووهان بازدید نکرد. این امر موجب نگرانی کشورهای غربی درباره تعهد پکن به شناسایی منبع همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان شده است. همچنین کشورهای غربی از سازمان بهداشت جهانی به دلیل  عدم بازدید تیم این سازمان از ووهان انتقاد کردند. دو عضو کارگروه سازمان بهداشت جهانی در بازدید سه‌هفته‌ای اخیر خود از چین به ووهان، که محل شناسایی اولین موارد ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ بود، نرفتند. این نهاد سازمان ملل متحد گفت که این تیم فقط زمینه را برای ماموریت جامع تحقیق و تفحص درباره ویروس فراهم می‌کرد. سازمان بهداشت جهانی به طور شفاف اعلام نکرد که آیا ماموریت جامعش در آینده، شامل بازدید از ووهان می‌شود یا نه. 

اسرائیل:‌ ترکیه به اعضای حماس گذرنامه می‌دهد

 

روعی گیلعاد، کاردار سفارت اسرائیل در ترکیه، گفت اسرائیل شواهدی در دست دارد که ثابت می‌کند گزارش‌های ارائه شده مبنی بر اعطای شهروندی ترکیه به بیش از ده عضو گروه اسلامگرای حماس صحت دارد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ا‌ین اقدام ترکیه را «گامی خصمانه» توصیف کرد و گفت دولتش موضوع را با مقام‌های ترکیه مطرح خواهد کرد. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه اول شهریور، برای دومین بار در سال جاری، میزبان اسماعیل هنیه، رهبر حماس و دیگر مسئولان این گروه در استانبول بود. آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند. 

مهاجم مساجد نیوزیلند به حبس ابد محکوم شد 

 

یک قاضی نیوزیلندی، برنتون تارانت را به جرم قتل ۵۱ مسلمان در جریان مرگبارترین تیراندازی این کشور، به حبس ابد محکوم کرد. این اولین بار است که دادگاهی در نیوزیلند فردی را به حبس ابد محکوم می‌کند. قاضی دادگاه عالی کرایست‌چرچ گفت که تارانت هیچ ندامتی نشان نداد و این مجازات برای جنایات او کافی نیست. تارانت، شهروند ۲۹ ساله استرالیایی برای ۵۱ قتل، ۴۰ مورد اقدام به قتل و همچنین اقدام تروریستی در سال ۲۰۱۹ مجرم شناخته شد که طی آن او در مساجد النور و لینوود در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند، نمازگزاران را هدف گلوله قرار داد و به سوی افراد تیراندازی کرد و همزمان وقایع را به طور زنده از فیسبوک پخش کرد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More