شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت از یک محل دفع زباله در نجف یکی از شهرهای عراق  (منبع:‌خبرگزاری رویترز) 

روسیه خواستار دریافت اطلاعات مربوط به جزئیات آزمایش‌های پزشکی ناوالنی از آلمان شد

 

مقامات قضایی روسیه از آلمان خواستند تا جزئیات آزمایش‌های پزشکی الکسی ناوالنی را در اختیارشان قرار دهد. ناوالنی، از سیاستمداران عمده اپوزیسیون روسیه است که ماه گذشته به دنبال مسمومیت مشکوک در سیبری، بستری شد و به کما رفت و سپس برای مداوا به آلمان منتقل شد. روزنامه روسی آربی‌سی گفت که دفتر دادستانی کل این کشور از وزارت دادگستری آلمان خواسته تا اطلاعات مربوط به درمان ناوالنی، از جمله نتایج تست‌ها درباره داروها و سموم را در اختیار روسیه قرار دهد. آلمان تاکنون به این درخواست واکنشی نشان نداده است.

روسیه روزنامه‌نگار سابق متهم به خیانت را در حبس نگه می‌دارد  

 

دادگاهی در روسیه روز چهارشنبه، دستور داد که ایوان سافرانوف، روزنامه‌نگار سابق این کشور برای سه ماه دیگر در حبس بماند. سافرانوف، پس از کنار گذاشتن حرفه روزنامه‌نگاری، از چند ماه پیش در به عنوان مشاور مقامات روسی ایستگاه فضایی روس‌کوسموس مشغول به کار بود. او به اتهام درز اسرار نظامی روسیه به جمهوری چک در سال ۲۰۱۷،  در آپارتمانش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. در صورتی که دادگاه او را گناهکار تشخیص دهد، ممکن است سافرانوف به ۲۰ سال حبس محکوم شود.

عربستان به کلیه پروازهای میان امارات و اسرائیل، اجازه عبور از آسمان این کشور را می‌دهد 

 

به دنبال درخواست رسمی امارات متحده عربی، عربستان سعودی اعلام کرد که به کلیه پروازهای میان امارات و اسرائیل، اجازه می‌دهد تا از آسمان این کشور عبور کنند. این اقدام عربستان سعودی، به معنای حمایت از توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات به شمار می‌رود. روز دوشنبه، اولین هواپیمای تجاری متعلق به خطوط هوایی ال‌عال اسرائیل، در مسیر تل‌آویو به ابوظبی، با تایید عربستان سعودی از آسمان این کشور پرواز کرد.

وزیر بهداشت آلمان:‌ قرنطینه سراسری دیگری برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نخواهیم داشت 

 

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان گفت که به رغم افزایش شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا، این کشور در طول زمستان، برای تحت کنترل درآوردن شیوع بیماری، نیازی به یک تعطیلی سراسری دیگر ندارد. شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا و همچنین موارد مرگ در آلمان، در ابتدا در مقایسه با همسایگانش پایین بود، اما موارد جدید در آلمان در هفته‌های اخیر شدت یافته و نگرانی از موج دوم همه‌گیری بالا گرفته است.  اشپان ضمن تاکید بر این که تعطیلی سراسری به منظور قرنطینه در ماه اسفند گذشته تصمیم درستی بود، ولی دیگر نیازی به آن نیست. 

اردوغان:‌ اتحادیه اروپا از یونان به عنوان طعمه استفاده می‌کند  

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه کشورهای اروپایی را متهم کرد که از یونان به عنوان «طعمه» در اختلافات بر سر دریای مدیترانه استفاده می‌کنند. اردوغان که یونان را به استفاده از گزینه نظامی تهدید کرده، فعالیت‌های ترکیه در شرق مدیترانه برای اکتشاف منابع طبیعی را حق خود خواند و تلاش‌های یونان برای محدود کردن ترکیه  را نکوهش کرد. او گفت:‌ «استفاده از یونان به عنوان طعمه، در مقابل قدرت منطقه‌ای و جهانی مانند ترکیه خنده‌دار است.» او همچنین بدون اشاره به نام کشورهای دیگر، برخی از آن‌ها را به تشویق یونان برای رویارویی با ترکیه متهم کرد. 

کوشنر در تلاش برای جلب حمایت کشورهای عرب از عادی‌سازی روابط با اسرائیل 

 

جرد کوشنر، مشاور کاخ سفید پس از همراهی هیات اسرائیلی در سفر تاریخی به امارات متحده عربی برای مذاکرات عادی‌سازی روابط، راهی کشورهای دیگر خاورمیانه به منظور جلب حمایت کشورهای بیشتر عرب از این توافق شد. کوشنر پس از امارات، به بحرین و عربستان سعودی رفت و قرار است که از قطر نیز دیدار کند. حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در دیدار با کوشنر، نقش امارات در حمایت از منافع کشورهای عرب و اسلامی را ستود. و محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با کوشنر، درباره لزوم ازسرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت‌وگو کرد. 

مکرون در اولین دیدار رسمی از عراق پس از تشکیل دولت جدید، وارد بغداد شد

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در اولین سفر رسمی خود، پس از تشکیل دولت جدید عراق، وارد بغداد شد. مکرون اولین رهبر یک کشور است که پس از تشکیل دولت جدید مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در ماه اردیبهشت، وارد این کشور می‌شود. مکرون در این سفر یک روزه، با مصطفی کاظمی و برهم صالح، رییس جمهوری عراق ملاقات می‌کند. مکرون روز سه‌شنبه طی دیدار از لبنان گفت که در کنار سازمان ملل برای حمایت از روند حاکمیت و استقلال عراق، به این کشور سفر می‌کند.

دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن برای احراز مقام نخست‌وزیری وارد رقابت می‌شود

 

یوشیهیده سوگا، دبیر اول کابینه ژاپن، اعلام کرد که در رقابت برای رهبری حزب حاکم «لیبرال دموکراتیک» و احراز مقام نخست‌وزیری آینده کشور، شرکت می‌کند.  سوگا، برای مدت‌ طولانی دستیار شینزو آبه، نخست‌وزیر قبلی ژاپن بوده است که هفته گذشته به دلیل بیماری از این سمت استعفا داد. سوگا گفت برای پرهیز از وقوع خلاء سیاسی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، وارد رقابت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که اگر او به نخست‌وزیری برسد، سیاست‌های آبه را در مورد سیاست‌های اقتصادی ادامه خواهد داد.

نمایندگان دولت افغانستان برای مذاکرات صلح به دوحه سفر می‌کنند  

 

سخنگوی شورای مصالحه  ملی افغانستان گفت که تیم مذاکره‌کننده دولت این کشور روز پنجشنبه راهی دوحه در قطر می‌شود تا برای مذاکرات صلح با طالبان آماده شود. تاریخ دقیق شروع مذاکرات صلح اعلام نشده است. طالبان خواستار آزادی دست‌کم ۳۲۰ نفر از اعضای زندانی خود، پیش از شروع مذاکرات شده است. دولت افغانستان این هفته ۲۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد. 

اعزام سربازان هندی به مرز شرقی این کشور با چین  

 

به دنبال وقوع درگیری مرزی میان هند و چین در مرز دو کشور در منطقه هیمالیا، هند سربازانش را به مرز شرقی این کشور با چین اعزام کرده است. درگیری خرداد ماه سال‌ جاری در منطقه لاداخ در مرز غربی میان هند و چین، جدی‌ترین نزاع میان دو قدرت آسیایی در چند دهه اخیر به شمار می‌رود و با وجود تحركات نظامی در هفته گذشته، نشانی از کاهش تنش میان دو طرف دیده نمی‌شود. 

تحقیق علمی:‌ زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها ممکن است نشانه بیماری نداشته باشند  

 یک تحقیق علمی جدید نشان می‌دهد که احتمال بروز نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ در میان زنان بارداری که به علت ابتلا به ویروس کرونا بستری شده‌اند کمتر است. این تحقیق همچنین می‌گوید احتمال پذیرش زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه، بیش از زنان هم‌سن غیر‌باردار است. این پژوهش علمی بین‌المللی، بیش از ۱۱ هزار زن باردار بستری در بیمارستان به علت ابتلا به کووید‌-‌۱۹ را مورد مطالعه قرار داده است.

 

ادامه افزایش شیوع ویروس کرونا در بزرگترین تفریحگاه ساحلی برهنه‌گرایان در فرانسه

 

با شناسایی ۱۴۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در دهکده ساحلی «کپ‌ دآگد» در فرانسه، شمار کلی موارد تایید شده ابتلا در این مقصد محبوب تابستانی گردشگران به دست‌کم ۲۴۰مورد رسیده است. سالانه ده‌ها هزار مسافر و زوج‌ خوشگذران، به این دهکده ‌که به «شهر برهنه‌گان» معروف است، سفر می‌کنند. مقامات محلی می‌گویند که ۴۰ درصد از مسافران امسال از هلند، آلمان، ایتالیا و بریتانیا آمده‌اند. آن‌ها می‌توانند کاملا عریان از سواحل آفتابی لذت ببرند. به گفته آن‌ها، میزان سرایت ویروس در کپ‌‌دآگد، چهار برابر مناطق مجاور است. 

‌۱۴ متهم مظنون به مشارکت در حمله مرگبار به دفتر نشریه شارلی ابدو محاکمه می‌شوند

 

در فرانسه ۱۴ نفر به اتهام مشارکت در حمله مرگبار پنج سال پیش به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس، محاکمه می‌شوند. این دادگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا، چهار ماه به تعویق افتاده بود. اکثر این افراد روز چهارشنبه دادگاهی می‌شوند و سه نفر به شکل غیابی محاکمه خواهند شد. آن‌ها متهم به کمک به مهاجمان اسلامگرا شد‌ه‌اند که ۱۲ نفر را در ژانویه ۲۰۱۵، در دفتر نشریه شارلی ابدو به قتل رساندند. همزمان در راستای این حمله، یکی دیگر از مهاجمان یک مامور پلیس را کشت و به یک سوپرمارکت یهودی حمله کرد. در مجموع و در طول سه روز، ۱۷ نفر کشته شدند. این حمله آغاز موج حملات جهادی در سراسر فرانسه بود که طی آن بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند.

پارلمان تونس به دولت تکنوکرات رای اعتماد داد 

 

پارلمان تونس روز چهارشنبه با امید به پایان یافتن ماه‌های بی‌ثباتی سیاسی و تمرکز بر مشکلات فزاینده اقتصادی و اجتماعی، با ۱۳۴ رای موافق و ۶۷ رای مخالف، به یک دولت تکنوکرات در این کشور رای اعتماد داد. هشام مشیشی، نخست‌وزیر جدید تونس در آغاز بحث‌های مجلس گفت:‌ «تشکیل دولت مصادف شده با زمانی که صبر مردم و بی‌ثباتی سیاسی در حال لبریز شدن است.» او گفت اولویت با رسیدگی به وضعیت اقتصادی، مذاکره با موسسات وام‌دهنده برای شرکت‌های دولتی و ارائه سوبسید است. تونس تنها کشور عربی است که پس از اعتراض‌های «بهار عرب» در سال ۲۰۱۱، شاهد حرکت آرام به سوی دموکراسی است. 

سرمایه‌گذاری ۵ و نیم میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ابوظبی با کنسرسیوم املاک آپولو  

 

شرکت ملی نفت ابوظبی از سرمایه‌گذاری مشترک این شرکت با کنسرسیومی به مدیریت کمپانی «مدیریت آپولو گلوبال» ، به ارزش پنج و نیم میلیارد دلار در زمینه ساخت‌وساز خبر داد. شرکت ملی نفت ابوظبی در امارات متحده عربی، در بیانیه‌ای گفت که سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه اولیه به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار  آغاز می‌شود و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد که امکان کسب درآمد از سرمایه‌های غیرنفتی برای فعالیت‌های تجاری را فراهم خواهد کرد. کمپانی «مدیریت آپولو گلوبال»، یک شرکت مدیریت دارایی آمریکایی است، که در زمینه مبادلات سهام خصوصی، سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

 

دولت آمریکا میلیون‌ها تست فوری کرونا را در مدارس آغاز می‌کند

 

دستیار وزیر بهداشت ایالات متحده آمریکا گفت که واشینگتن «بخش گسترده‌ای» از کیت‌ تست‌های سریع کووید-۱۹ را که هفته گذشته خریداری کرد، به ایالت‌ها و فرمانداری‌ها می‌فرستد تا در فصل آغاز سال تحصیلی در مدارس، مهدکودک‌ها، مراکز بهداشت و درمان، و دیگر مشاغل ضروری مورد استفاده قرار گیرد. تست وسیع کرونا طی همکاری با «آزمایشگاه ابوت» یکی از شرکت‌های صنایع دارویی آمریکا از حدود دو هفته دیگر آغاز می‌شود. این شرکت گفت که تعداد تست‌های ویروس کرونا را تا نیمه ماه اکتبر، به ۵۰ میلیون در ماه می‌رساند. 

مذاکره مخفیانه دو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا با دولت برای پیوستن به انتخابات پارلمانی  

 

یک مقام رسمی ترکیه گفت که دو تن از رهبران بلندپایه اپوزیسیون ونزوئلا، مخفیانه در حال مذاکره با دولت نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری این کشور هستند تا علی‌رغم تحریم انتخابات پارلمانی آینده این کشور، در آن شرکت کنند. احزاب اپوزیسیون توافق کرده‌ بودند که به دلیل مداخله دیوان عالی در رای‌گیری، در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر (آذر)‌ شرکت نکنند.

سازمان بهداشت جهانی: اروپا می‌تواند بدون واکسن کووید-۱۹ زندگی کند 

 

مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی گفت، اروپا می‌تواند با مدیریت قرنطینه‌های محلی، بدون واکسن کووید-۱۹ به زندگی ادامه دهد. همزمان ده‌ها میلیون دانش‌آموز در کشورهای اروپایی، روز سه‌شنبه اول سپتامبر (۱۱ شهریور)‌ راهی مدارس شدند که مقررات جدید بهداشتی و ضدعفونی دست‌‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و ساعت‌های بازی متناوب را در پیش گرفته‌اند. 

عراق به دنبال معافیت از کاهش تولید نفت اوپک در سال آینده است

 

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت که این کشور به دنبال معافیت از کاهش تولید نفت در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در توافق با اوپک‌‌‌ پلاس است. او تاکید کرد که با این حال، عراق به کاهش تولید نفت در سه ماه آینده پایبند خواهد بود. عبدالجبار درباره معافیت عراق از کاهش تولید، به طور جداگانه با سه وزیر اعضای اوپک ملاقات کرده است.

پاکستان پنج اپلیکیشن دوست‌یابی را مسدود کرد 

 

پاکستان از مسدود کردن تیندر، گریندر، و سه اپ دوست‌یابی دیگر خبر داد و گفت این اپ‌ها با قوانین داخلی این کشور سازگار نیستند. این تازه‌ترین اقدام پاکستان در جهت محدود کردن ابزارهای آنلاینی است که به انتشار «محتوای غیراخلاقی» متهم شده‌اند. پاکستان کشوری اسلامی است که در آن روابط خارج از ازدواج و همجنسگرایی غیرقانونی است. مسئول مخابرات و ارتباطات پاکستان گفت که در نامه‌ای به کمپانی‌های پنج اپلیکیشن دوست‌یابی درباره «اثرهای منفی محتوای غیراخلاقی» آنها، تذکر داده است.

فیسبوک و توییتر حساب‌های یک شبکه نفوذی روسیه را مسدود کردند

 

فیسبوک اعلام کرد:  شبکه کوچکی از حساب‌ها و صفحاتی را مسدود کرده است که بخشی از یک عملیات نفوذ روسی بودند. فیسبوک گفت این عملیات با آژانس تحقیقات اینترنت روسیه، سازمان نزدیک به دولت روسیه مرتبط و به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا متهم است. توییتر نیز پنج حساب کاربری این شبکه را تعلیق کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More