شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ دانش‌آموز کنیایی در یکی از زاغه‌نشین‌های اطراف نایروبی. منبع:‌ خبرگزاری رویترز

تصویر ببر سیبری برنده بهترین عکس حیات وحش 

 

عکس سرگئی گورشکوف که ببری در جنگل‌های شرق دور روسیه را هنگام بغل کردن تنه درخت نشان می‌دهد عنوان عکاس سال حیات وحش در ۲۰۲۰ را برای این عکاس روس به ارمغان آورد. ببر ماده‌ای که در این عکس دیده می‌شود در حالی که تنه درخت را در آغوش گرفته است، خودش را به پوسته درخت می‌مالد تا قلمرویش را مشخص کند. رییس هیات داوران مسابقه عکاسی حیات وحش گفت:‌ «نور، رنگ، بافت آن مثل نقاشی رنگ روغن است. مثل این است که ببر جزو بافت جنگل است. دمش با ریشه درخت درهم تنیده است. هر دو یکی شده‌اند.»‌ این تصویر را دوربین شکار کرده است؛ تجهیزات عکاسی در جنگل مستقر و رها شده بود تا با آمدن ببر، به‌صورت خودکار از او عکس بگیرد. 

ناشنوایی ناگهانی و دائمی یک بیمار مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ 

 

یک مرد ۴۵ ساله بریتانیایی در پی ابتلا به کرونا، شنوایی‌‌اش را دائمی از دست داد. این بیمار مبتلا به آسم پس از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در بیمارستانی در لندن بستری و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. آزمایش‌ها حاکی از آن است که ناشنوایی او در اثر آسیب وارد‌شده به اعصاب شنوایی و گوش میانی بوده است. پزشکان بریتانیایی می‌گویند این اولین مورد ناشنوایی دائم است که در بیماران مبتلا به کرونا مشاهده کرده‌اند، هرچند در موارد نادر، ناشنوایی ناگهانی ممکن است پس از ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا رخ دهد. به گفته پزشکان گوش و حلق و بینی، در صورت تشخیص به‌موقع، داروهای استروییدی می‌توانند از بروز ناشنوایی جلوگیری کنند. 

رونمایی از چهار مدل گوشی آیفون در رویداد بزرگ شرکت اپل 

 

اپل در رویداد بزرگ رونمایی از آیفون ۱۲، چهار مدل از این گوشی را معرفی کرد که همگی آن‌ها از شبکه‌های پرسرعت ۵جی پشتیبانی می‌کنند. در این جلسه، همچنین از یک بلندگوی هوشمند خانگی به نام «هوم‌پاد‌ مینی»‌ و همچنین، شماری از ابزارها و وسایل جانبی مجهز به آهن‌ربا برای آیفون جدید پرده‌برداری شد. ارزان‌ترین گوشی این سری جدید آیفون ۱۲ مینی است که قیمت آن از ۶۹۹ دلار آغاز می‌شود و گران‌ترین آن‌ها آیفون‌ ۱۲ پرومکس است که با صفحه نمایشگر ۷/۶ اینچی، دارای بزرگ‌ترین صفحه نمایش آیفون تا به امروز و قیمت پایه آن از ۱۰۹۹ دلار است. 

کوه کلیمانجارو، بلندترین قله آفریقا، در شعله‌های آتش 

 

مقام‌های تانزانیا می‌گویند ۵۰۰ داوطلب در تلاش‌اند آتش‌سوزی در کوه کلیمانجارو، بلندترین قله قاره آفریقا، را مهار کنند و بنا بر بیانیه سازمان پارک‌های ملی این کشور، توانسته‌اند جلوی گسترش آتش را بگیرند. شعله‌های این آتش‌سوزی از کیلومترها دورتر دیده می‌شود. به گفته سخنگوی این سازمان، آتش‌سوزی که از یکشنبه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و دلیل آن هنوز مشخص نیست.  

انتقاد ترودو از سیاست‌های تهاجمی پکن و نقض حقوق بشر در چین 

 

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به چین هشدار داد «دیپلماسی تهاجمی»‌ این کشور، تمهیدهای سرکوبگرانه‌اش در هنگ‌کنگ و بازداشت مسلمانان اویغور برای چین و بقیه جهان غیرسازنده است. ترودو این سخنان را روز سه‌شنبه، به‌مناسبت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک کانادا و چین، بیان کرد. ترودو در نشستی خبری گفت:‌ «ما با متحدانمان همکاری می‌کنیم تا به چین نشان دهیم رویکرد تهاجمی‌اش در دیپلماسی، بازداشت خودسرانه دو شهروند کانادا و شهروندان دیگر کشورهای جهان روشی موفق نخواهد بود.» روابط کانادا و چین از سال ۲۰۱۸، از زمان بازداشت منگ وانژو، از مدیران شرکت مخابراتی چینی هواوی، در کانادا دچار تنش شده است. 

گزارش سازمان ملل: سرمایه‌گذاری اسلام‌گرایان سومالی در بازار تجارت و املاک  

 

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، گروه اسلام‌گرای الشباب در سومالی میلیون‌ها دلار از طریق نظام بانکی کشور در کسب‌وکار و املاک سرمایه‌گذاری می‌کند. در گزارش گروه تحریم سومالی در سازمان ملل آمده است:‌ «موقعیت مالی الشباب قوی است و بودجه اضافی چشمگیری را از طریق سرمایه‌گذاری در خرید املاک و کسب‌وکارها در موگادیشو کسب می‌کند.» این گروه مرتبط با القاعده حملات و بمب‌گذاری‌های فراوانی در سومالی انجام داده و صدها غیرنظامی در جریان حملاتش در کنیا و اوگاندا کشته شده‌اند. پیش‌تر در سال جاری میلادی، الشباب سه آمریکایی را در پایگاه نظامی آمریکا در کنیا کشت. 

وزیر خارجه روسیه: با تحریم‌های اتحادیه اروپا مقابله‌ به‌ مثل می‌کنیم 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت مسکو در مورد پرونده الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد کرملین، پاسخی مشابه خواهد داد. وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، از طرح مشترک آلمان و فرانسه برای اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه به‌دلیل مسموم کردن ناوالنی، حمایت کردند. الکسی ناوالنی در مرداد سال جاری، در پرواز سیبری به مسکو ناگهان بیمار شد. پس از انتقال به بیمارستانی در برلین، پزشکان اعلام کردند با سم نوویچوک مسموم شده است. 

 

واتیکان:‌ زن ایتالیایی متهم در پرونده رسوایی مالی بازداشت شد 

 

پلیس ایتالیا از بازداشت زنی ۳۹ ساله خبر داد که برای کاردینال آنجلو بچیو کار می‌‌کرد. کاردینال بچیو ماه گذشته به‌دلیل اتهام‌های اختلاس، تنزل مقام پیدا کرد. این زن، که سسیلیا مارونيا نام دارد، گفته است از کاردینال بچیو ۵۰۰ هزار یورو دریافت کرده و با حکم پلیس بین‌الملل بازداشت شده است. هر دو متهم ارتکاب هرگونه خلاف را رد کرده‌اند. مارونيا گفت ۵۰۰ هزار یورو را از بچیو دریافت کرده است اما از طریق شرکتش در اسلوونی با هدف «دیپلماسی موازی»‌ برای کمک به مبلغان مسیحی در مناطق جنگ‌زده بوده است. کاردینال بچیو زمانی که در وزارت خارجه واتیکان مسئول صندوق اعانه‌های کلیسای کاتولیک بود، این پول را به مارونیا داده است. مارونيا همچنین اتهام داشتن رابطه با کاردینال بچیو ۷۲ ساله را رد کرده است. بچیو ماه گذشته استعفا کرد. 

رواندا تولید و صادرات ماریجوانا برای مصرف پزشکی را تایید کرد 

 

رواندا برای افزایش درآمد، تولید و صادرات گیاه ماريجوانا برای مصارف پزشکی را تایید کرد. هیات دولت رواندا «دستورالعمل کشت، فرآوری و صادرات گیاهان درمانی ارزشمند» را در جلسه‌ای تصویب کرده است. وزیر بهداشت رواندا گفت ماریجوانا از گیاهان دارویی است و این کشور مایل است با تامین مواد خام، به مراکز پژوهشی و صنایع دارویی کمک کند. تولید و فروش بدون مجوز ماريجوانا در رواندا مجازات سنگین از جمله حبس ابد و مصرف آن دو سال زندان در پی دارد. 

ایکیا محصولاتش را برای بازیافت، از مشتریان می‌خرد

 

ایکیا، بزرگ‌ترین فروشگاه وسایل خانگی جهان، خبر داد که قصد دارد محصولات دست‌دومش را بخرد. این شرکت عظیم سوئدی از ماه آینده برنامه بازخرید قفسه‌های کتاب و برخی دیگر از وسایل ساخت ایکیا مانند صندلی، چهارپایه و میز را آغاز می‌کند. ایکیا در ازای خرید این وسایل به مشتریان کوپنی به ارزش۳۰ الی ۵۰ درصد قیمت اصلی ارائه می‌دهد که می‌شود آن را مجددا در ایکیا خرج کرد. ایکیا اعلام کرده است این طرح گامی در راستای تحقق اهداف زیست محیطی است و این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، به تجارتی کاملا مبتنی بر بازیافت و بی‌ضرر برای محیط زیست تبدیل شود. 

نروژ روسیه را به حمله سایبری علیه سامانه ایمیلی پارلمانش متهم کرد

 

نروژ روسیه را به حمله سایبری به سامانه ایمیلی پارلمان نروژ در مرداد‌ماه متهم کرد. وزیر خارجه نروژ این حمله را اتفاقی مهم توصیف کرد که بر «مهم‌ترین نهاد دموکراتیک»‌ کشور تاثیر گذاشته است. او بدون این‌که مدرکی ارائه دهد، گفت:‌ «بر اساس اطلاعاتی که دولت در اختیار دارد، برآورد ما این است که روسیه پشت این اقدام ایستاده است.» مسکو این اتهام را رد و آن را «تحریکی جدی و تعمدی» توصیف کرد. وزیر خارجه نروژ در بیانیه‌ای گفت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور «برای رسیدگی به مساله در سطح امنیت ملی همکاری می‌کنند». 

دیواره بزرگ مرجانی استرالیا نیمی از مرجان‌هایش را از دست داده است

 

یافته‌های پژوهشی جدید که سلامت و اندازه مرجان‌ها در دیواره بزرگ مرجانی استرالیا را در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ بررسی کرده، حاکی از آن است که دیواره بزرگ مرجانی از سال ۱۹۹۵ به این سو، به‌علت گرم شدن آب دریا در اثر تغییر اقلیم، نیمی از مرجان‌هایش را از دست داده است. به گفته دانشمندان، تمامی گونه‌های مرجانی در بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌های مرجانی جهان کاهش یافته‌اند و بیشترین سرعت تخریب در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بوده است. دانشمندان هشدار داده‌اند:‌ «فرصتی نمانده است و باید هرچه زودتر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم.» 

افزایش موارد ابتلا به کرونا در اروپا و اعمال مجدد محدودیت‌ها

 

وزیر بهداشت جمهوری چک از اعمال مقررات محدود‌کننده در کشور خبر داد و گفت از هفته آینده مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی و بارها تعطیل می‌شوند. در هلند نیز اعلام شده است از امشب، رستوران‌ها و کافه‌ها به‌مدت چهار هفته بسته می‌شوند. امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، از منع تردد در شماری از شهرها که موارد ابتلا در آن‌ها بالاست خبر داد. بلغارستان از افزایش شمار روزانه ابتلا به ۷۸۵ مورد خبر داده و دولت کاتالونیا در شمال اسپانیا اعلام کرده است که چهارشنبه درباره تعطیلی بارها و رستوران‌ها تا پایان ماه اکتبر تصمیم‌گیری می‌کند. 

آلمان بالاترین آمار روزانه ابتلا به کرونا در شش ماه گذشته را ثبت کرد 

 

آلمان برای اولین بار پس از فروردین‌ماه، بیش از ۵۰۰۰ مورد جدید ابتلای روزانه به کرونا را ثبت کرد. بنا بر اعلام موسسه رابرت کخ، روز سه‌شنبه، ۵۱۳۲ مورد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و ۴۳ مورد مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در آلمان ثبت شد.‌‌ آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان، گفت «با نگرانی زیاد وضعیت اروپا را نظاره می‌کند»‌ و در ادامه افزود وضعیت همچنان «جدی»‌ است. 

پس از هفت ماه انتظار، پرو به گردشگر ژاپنی اجازه بازدید از ماچوپیچو را داد 

 

سرانجام، درهای ماچوپیچو به روی گردشگر ژاپنی‌ که برای بازدید از ارگ اینکاها در پرو، هفت ماه انتظار کشید، باز شد. به گفته وزیر فرهنگ پرو، جس کاتایاما، گردشگر ژاپنی، که از اواخر اسفند گذشته در شهری در دامنه کوهستان‌ نزدیک به منطقه باستانی ماچوپیچو مانده بود، برای بازدید از این محل درخواست ویژه‌ داده بود. وزیر فرهنگ پرو گفت:‌ «او با رویای دیدن ماچوپیچو به پرو آمده بود و با همراهی مدیر این منطقه باستانی، توانست از آن بازدید کند.» کاتایاما، که ابتدا قصد داشت فقط چند روز در پرو بماند، اولین گردشگری است که در هفت ماه گذشته امکان بازدید از ماچوپیچو را داشته است. 

وزیر کار بریتانیا: نخست‌وزیر گزینه قرنطینه سراسری را مد نظر ندارد 

 

تریز کافی، وزیر کار و رفاه بریتانیا، گفت به‌رغم درخواست رهبر اپوزیسیون برای اعلام قرنطینه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، هنوز گزینه تعطیلی سراسری را مد نظر ندارد. کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، پیش‌تر در روز سه‌شنبه، خواستار برقراری دو تا سه روز قرنطینه کامل برای نجات جان افراد شده و گفته بود تلاش جانسون برای مهار ویروس موثر نیست. تریز کافی گفت باید به سیستم قرنطینه سه‌مرحله‌ای که روز دوشنبه اعلام شد فرصت داده شود. 

وزیر دفاع روسیه ارمنستان و آذربایجان را به رعایت آتش‌بس دعوت کرد

 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در تماس تلفنی با همتایان ارمنی و آذری‌اش، دو طرف را به رعایت آتش‌بس در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ دعوت کرد. این آتش‌بس، که با میانجی‌گری روسیه از ظهر روز شنبه آغاز شد، نقض شده است و آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض توافق و حمله به غیرنظامیان متهم می‌کنند. 

نظرسنجی:‌ از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر مایل‌اند پس از پایان محدودیت‌های کرونا، به دورکاری ادامه دهند 

 

نتایج یک نظرسنجی حاکی از آن است که تقریبا از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر مایل‌اند پس از پایان محدودیت‌های مربوط به کووید‌ـ‌۱۹، گزینه کار از خانه به‌جای حضور در اداره را داشته باشند. شرکت سیسکو سیستمز در این نظرسنجی از ۱۰ هزار نفر در اروپا، خاورمیانه و روسیه سوال کرده است و این افراد گفته‌اند مایل‌‌اند برای ساعت‌های کاری‌شان اختیار بیشتری داشته باشند. همه‌گیری کرونا به‌سرعت رویکرد افراد در مورد کار از خانه را تغییر داده است و دو‌سوم نیروی کار از مزایا و چالش‌های دورکاری استقبال کرده‌اند. 

نویسنده کتاب درباره ملانیا ترامپ به نقض قرارداد با بانوی اول آمریکا متهم شد 

 

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه استفانی وینستون ولکوف، نویسنده کتابی درباره ملانیا ترامپ، را به نقض توافق میان دو طرف متهم کرد و از دادگاه خواست سود حاصل از فروش کتاب را به صندوقی دولتی واریز کند. وکلای وزارت دادگستری در پرونده‌ای که در دادگاه منطقه‌ای واشینگتن باز شده است، گفتند وینستون ولکوف، دستیار سابق بانوی اول آمریکا، پیش‌نویس کتابش را برای بررسی به دولت ارائه نداد. او در کتاب «ملانیا و من: ظهور و افول دوستی من با بانوی اول»، تصویری ناخوشایند از ملانیا ترامپ ارائه می‌دهد. وینستون ولکوف در بیانیه‌ای گفت به توافق‌نامه با ملانیا ترامپ پایبند بوده و مفاد مربوط به مسائل محرمانه «هم‌زمان با پایان قرارداد او با کاخ سفید» به پایان رسیده است. 

آغاز مذاکرات اسرائیل و لبنان بر سر مناقشه مرزی دریایی

 

تیم‌های مذاکره‌کننده لبنان و اسرائیل روز چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد در جنوب لبنان دیدار کردند و به گفته یک مقام سازمان ملل، درباره مرزهای دریایی مشترک میان دو طرف مذاکره کردند. این مذاکرات با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا و در پی سه سال دیپلماسی آمریکا صورت می‌گیرد و چند هفته پس از آن اعلام شد که واشینگتن فشار بر حزب‌الله لبنان را افزایش داد. این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۶، با اسرائیل جنگی یک ماهه داشت. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More