شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم واکنش‌ها به توافق اسرائیل و بحرین برای عادی‌سازی روابط

درپی توافق اسرائیل و بحرین برای عادی سازی روابط خود، واکنش‌ کشورهای مختلف به صلح دومین امیرنشین حوزه خلیج فارس با اسرائیل ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، توافق بحرین و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط را «عصر جدیدی از صلح» خواند و گفت: «ما سال‌های زیادی برای ایجاد صلح سرمایه‌گذاری کردیم و اکنون صلح برای ما سرمایه‌گذاری کرده و به سرمایه‌گذاری‌های واقعا عظیم در اقتصاد اسرائیل منجر خواهد شد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که کشورش میانجی این توافق بود در توییتی نوشت: «در نوزدهمین سالگرد یازده سپتامبر ما عصر جدیدی از صلح را به ارمغان آوردیم. در کمتر از یک ماه، تحت رهبری دونالد ترامپ، به یک توافق تاریخی رسیدیم؛ این بار بین اسرائیل و پادشاهی بحرین.»

امارات متحده عربی که کمتر از یک ماه قبل پیشگام صلح کشورهای حوزه خلیج فارس با اسرائیل شده بود نیز از این تحول استقبال کرد. وزارت خارجه امارات این توافق را به بحرین و اسرائیل‌ تبریک گفت و عادی‌سازی روابط را «گامی به سوی ثبات و رفاه در منطقه» خواند.

عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر، توافق اسرائیل و بحرین در عادی‌سازی روابط خود را «گامی به سوی صلح و ثبات در خاورمیانه» خواند و از دو طرف به دلیل برداشتن این «گام تاریخی» تشکر کرد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، که کشورش در سال ۱۹۹۴ دومین توافق صلح عربی را با اسرائیل به امضا رسانده بود، در بیانیه‌ای تاکید کرد گام‌های لازم برای رسیدن به صلحی «عادلانه و فراگیر» در منطقه باید از سوی اسرائیل برداشته شود. او افزود اسرائیل باید به «اشغال غیرقانونی زمین‌های فلسطینی» پایان دهد.

عربستان سعودی، به عنوان بزرگ‌ترین حامی بحرین، در مورد این توافق موضع مشخصی نگرفته است. منابع آگاه در دولت دونالد ترامپ که در تلاش‌های ایالات متحده برای قانع کردن عربستان سعودی در عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل شرکت داشته‌اند، به نیویورک‌تایمز گفته‌اند‌ احتمال عادی‌سازی روابط دو کشور «فعلا بعید است».

گروه‌های فلسطینی اما توافق اسرائیل و بحرین را محکوم کردند. ریاض‌المالکی، وزیرخارجه فلسطین، در اعتراض به این تصمیم بحرین، سفیر فلسطین را از منامه فراخواند.

المالکی این اقدام بحرین را به عنوان «خیانت به قدس، مسجد الاقصی و مسئله فلسطین» محکوم کرد.

سخنگوی حماس نیز با محکوم کردن توافق بحرین و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط گفت: واکنش ضعیف کشورهای عربی به توافق امارات و اسرائیل باعث شد کشورهای دیگر هم به سمت عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل بروند. او گفت: فلسطینی‌ها در موضع خود علیه اسرائیل متحدند اما به حمایت جهان عرب نیاز است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More