شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ در اسرائیل: صلح را در خاورمیانه حاکم می‌کنیم

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ادامه سفر خاورمیانه‌ای خود روز دوشنبه اول خرداد پس از ترک فرودگاه «ملک‌خالد ریاض» در عربستان سعودی، وارد فرودگاه بن گوریون در تل آویو اسرائیل شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که او در آستانه  ورود پایتخت اسرائیل، سخنان کوتاهی ایراد کرد و گفت:  برای تاکید بر «هم‌پیمانی خلل‌ناپذیر» با کشوری که آن را «دوست دارد و برای آن احترام قائل است» به اسرائیل رفته است. ترامپ تصریح کرد: با سفر به عربستان امیدهای تازه‌ای برای او در مسیر صلح در خاور میانه بوجود آمده است. رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ما این فرصت را داریم تا ضمن همکاری با یکدیگر در راه مبارزه با تروریسم، صلح را در منطقه حاکم کنیم»
بنیامین نتانیاهو،  نخست وزیر اسرائیل، نیز در سخنانی در مراسم استقبال از دونالد ترامپ در سخنانی کوتاه خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «امیدوارم نخستین سفر شما به منطقه به تحولی تاریخی در مسیر آشتی و صلح منجر شود».

گفته شده علاوه برمسائل دوجانبه و مبارزه با تروریسم و افراطگرایی، از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه در اولویت دستور کار دونالد ترامپ در دیدار با مقام‌های اسرائیلی است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد این سفر گفت که اکنون فرصتی یافته ایم برای "پیشبرد مذاکرات صلح" و آقای ترامپ "حاضر است شخصا" در این راه تلاش کتد. او همچنین از ملاقاتی سه جانبه بین مقامات آمریکایی، اسرائیلی و فلسطینی خبر داد که قرار است در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.

بنابر اعلام کاخ سفید، دونالد ترامپ از تل آویو به بیت المقدس می رود و با رووین ریولین، همتای اسرائیلی خود دیدار و پس از آن در مراسمی در موزه اسرائیل سخنرانی خواهد کرد.  دونالد ترامپ سپس در عصر دوشنبه با بنیامین نتایاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد، و سپس دو طرف به همراه همسران خود در ضیافت رسمی شام حضور خواهند یافت. دونالد ترامپ همچنین قرار است با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در بیت‌لحم در کرانه باختری دیدار ‌کند.

دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود پس از پیروزی در انتخابات ابتدا به عربستان سعودی رفت. او روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در نشستی که با حضور رهبران بیش از چهل کشور مسلمان در ریاض برگزار شد، در سخنانی به شدت از سیاست‌های  جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت: «این کشور مسئول بی‌ثباتی درمنطقه بوده و به تروریست‌ها آموزش می‌دهد و دهه‌هاست که آتش جنگ‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کرده است».

آقای ترامپ افزود: «این کشور خواستار نابودی اسرائیل است. ایران خاورمیانه را بی‌ثبات کرده است. در سوریه شاهد آن هستیم. بزرگترین قربانیان رژیم ایران، خود مردم ایران هستند. مردم ایران به خاطر حمایت رژیم ایران از افراط گرایی دچار زحمت شده اند. همه باید کمک کنند تا ایران منزوی شود».

ملک سلمان، پادشاه عربستان نیز در اظهاراتی در همین نشست، جمهوری اسلامی  ایران را به صدورافراط گرایی اسلامی به جهان متهم کرد و گفت: رژیم جمهوری اسلامی  از زمان انقلاب در سال ۱۹۷۹ به طلایه‌دارتروریسم جهانی بدل شده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More