شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعطیلی موقت کنسولگری آمریکا در بصره به خاطر «تهدید ایران»

 

ایالات متحده آمریکا کنسولگری خود در شهر بصره در جنوب عراق را به علت آنچه تهدید ایران خوانده به صورت موقت تعطیل کرده است.

روز جمعه، ششم مهرماه، وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو تصمیم بر تخلیه و تعطیلی موقت کنسولگری کشورش را اعلام کرده و حکومت ایران را تهدید به واکنش علیه هر گونه حمله‌ی نیروهای نیابتی وابسته به نیروهای نظامی ایران کرد.

پمپئو در بیانیه خود که گفت: «ایالات متحده، ایران را مستقیما مسئول هر گونه آسیب به آمریکایی‌ها و یا تاسیسات دیپلماتیک خود در عراق و یا هر جای دیگر، چه از سوی ایران هماهنگ شده باشد و چه از سوی نیروهای نیابتی‌اش، مسئول خواهد دانست.»

او افزود:« پیشتر به وضوح گفته‌ام که ایران باید بداند که آمریکا متناسب و به سرعت به چنین حملاتی واکنش نشان خواهد داد.»

واکنش تند آمریکا به ایران پس از دو حمله به فرودگاه بصره و منطقه سبز در بغداد آغاز شد. بصره از زمستان سال گذشته شاهد درگیری‌ها و اعتراضاتی بوده است که در یکی از آنها معترضین به فرودگاه بصره حمله کردند. در جریان این حملات دو موشک به محوطه کنسولگری آمریکا در این شهر اصابت کرد و همچنین کنسولگری ایران در این شهر به آتش کشیده شد.

آمریکا نیروهای نیابتی ایران را مسئول حمله به کنسولگری‌اش اعلام کرد و ایران در مقابل از «دست‌های آشکار و پنهانی» که به دنبال صدمه زدن به روابط بین ایران و عراق هستند گفت.

در بیانیه پپمئدو آمده است: «تهدیدها علیه نیروها و تاسیسات ما در عراق از سوی دولت ایران، سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی، و از سوی شبه‌نظامیانش که تحت فرمان و کنترل رهبر سپاه قدس، قاسم سلیمانی، هستند در چند هفته گذشته افزایش یافته است.»

پمپئو همچنین در این پیام از متحدین آمریکا در دنیا می‌خواهد که در رساندن این پیام که رفتار ایران قابل پذیرش نیست به آمریکا بپیوندند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More