شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تعلیق فعالیت‌های کنسولی سفارت آمریکا در بغداد

در پی حمله گروهی از شبه‌نظامیان حشد شعبی و هوادارانش به سفارت آمریکا در بغداد، این سفارتخانه اعلام کرد تمام فعالیت‌های کنسولی خود را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

در بیانیه روز چهارشنبه سفارت آمریکا آمده است: «به دلیل حملات شبه‌نظامیان به محوطه سفارت، تمامی فعالیت‌های کنسولی عمومی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درمی‌آیند. تمام وقت‌های ملاقات آتی لغو شده و به شهروندان آمریکایی توصیه می‌شود به سفارت نزدیک نشوند.»

پیشتر، به دنبال درخواست حشد شعبی، هواداران این گروه شبه‌نظامی نزدیک به ایران، از مقابل سفارت آمریکا در بغداد، عقب‌نشینی کردند.

حشد شعبی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواست که تجمع ضد آمریکایی خود را به خارج از منطقه سبز بغداد، جایی که ادارات دولتی و سفارتخانه‌ها قرار دارند، منتقل کنند.

پس از این بیانیه، هواداران حشد شعبی چادرهایی را که مقابل سفارت آمریکا برپا کرده بودند، جمع کردند.

با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک فرمانده کتائب حزب‌الله عراق که آمریکا مواضع آنان را هدف قرار داد، این درخواست حشد شعبی را رد کرد.

هواداران حشد شعبی، در روز چهارشنبه، برای دومین روز پیاپی مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای امنیتی عراق بامداد چهارشنبه به سوی صدها تظاهرات‌کننده عراقی هوادار ایران گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

روز سه‌‌شنبه گروهی از هواداران شبه‌نظامیان عراقی نزدیک به حکومت ایران، در واکنش به حملات روز یک‌شنبه آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.

آنان همچنین شامگاه سه‌شنبه حدود پنجاه چادر و همچنین سرویس‌های بهداشتی موقتی در آن منطقه برپا کردند.

در حالی که سفارت آمریکا در منطقه سبز امنیتی بغداد واقع است، خبرگزاری فرانسه تاکید کرده که هزاران نفر روز سه‌شنبه بدون هیچ مانع جدی وارد این منطقه شدند.

همچنین نیروهای امنیتی عراق با وجود برقراری دوباره ایستگاه‌های بازرسی در این منطقه، روز چهارشنبه تلاش چندانی برای خارج کردن معترضان از این منطقه نکردند.

به گزارش خبرگزاری، گازهای اشک‌آور از داخل سفارت آمریکا به سوی معترضان پرتاب شد.

این خبرگزاری همچنین از حضور آمبولانس‌ها و تقویت نیروهای پلیس در اطراف سفارت آمریکا خبر داده است.

پیشتر رییس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه «ایران از بابت جان‌های از دست رفته و خسارت‌های وارده به تاسیسات آمریکا به طور کامل پاسخگو خواهد شد»، در صفحه توییتر خود نوشت: «آنها [رهبران حکومت ایران] بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت این یک هشدار نیست و تهدید است.»

اما مجید تخت‌روانچی، نماینده دایم ایران در سازمان ملل، وابستگی و ارتباط کتائب حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه نظامی حشد شعبی عراق که در حمله به سفارت آمریکا در بغداد نقش داشتند را  رد کرد و گفت: «حشد شعبی و شاخه‌های آن یک گروه صرفا عراقی است که تحت نظارت دولت عراقی حاکم و تحت قوانین آن فعالیت می‌کند.»

در حمله ارتش آمریکا علیه پنج هدف مرتبط با کتائب حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی نزدیک به ایران، دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی از جمله چهار فرمانده کتائب حزب‌الله کشته، و بیش از ۵۵ نفر مجروح شدند.

این حملات در واکنش به حمله راکتی روز جمعه به یک پایگاه ارتش عراق در کرکوک بود که یک غیر نظامی آمریکایی کشته شد.

وزیر دفاع آمریکا، گفته است: «در صورت لزوم ما در دفاع از خود ‌و پیشگیری از رفتارهای بد بیشتر از سوی گروه‌های شبه‌نظامی یا ایران هر اقدامی که لازم باشد، انجام می‌دهیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More