شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش ترامپ برای اعمال فشار در پرونده رضا ضراب

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، به رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا، فشار آورده تا وزارت دادگستری این کشور را متقاعد کنند تا از پی‌گیری پرونده کیفری رضا ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل ترکیه، منصرف شود.

پایگاه خبری بلومبرگ روز چهارشنبه هفدهم مهرماه به نقل از سه منبع آشنا با موضوع، بدون ذکر نام، نوشت که وزیر خارجه وقت آمریکا با این درخواست ریاست جمهوری مخالفت و در نهایت از آن امتناع کرده است.

به گزارش رویترز، تیلرسون بلافاصله پس از جلسه، اعتراض خود را با جان کلی، رییس ستاد کارکنان کاخ سفید، در میان گذاشت و تاکید کرد که طرح چنین درخواستی از سوی ترامپ «غیرقانونی» است.

 به نوشته بلومبرگ، سایر افرادی که در جلسه مربوطه در کاخ سفید حضور داشته‌اند از طرح چنین درخواستی از سوی رییس جمهوری آمریکا شگفت‌زده شدند.

 

به گزارش بلومبرگ، درخواست ترامپ برای اعمال فشار به پرونده ضراب در  نیمه دوم سال ۲۰۱۷ مطرح شده است. با این حال به‌طور دقیق روشن نیست که آیا درخواست ترامپ پس از اعتراف‌های ضراب در همین سال ۲۰۱۷ بوده است یا بعد از آن.

ضراب در نوامبر سال ۲۰۱۷ در یک دادگاه فدرال در نیویورک علیه خود شهادت داد و هفت تا از اتهام‌های اصلی خود، از جمله پول‌شویی، پرداخت رشوه و تقلب‌های بانکی را پذیرفت.

رضا ضراب متهم است که با دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به مقام‌های دولت ترکیه رشوه داده است. ضراب در سال ۲۰۱۶ با اتهام نقض تحریم‌های ایران در میامی آمریکا بازداشت شد.

در گزارش بلومبرگ همچنین به این نکته اشاره شده است که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ در حال حاضر، وکالت ضراب را در پرونده‌ کیفری که علیه او در دادگستری آمریکا مطرح شد بر عهده داشته است. هرچند در نیمه دوم سال ۲۰۱۷، جولیانی چنین سمت یا روابط کاری با ترامپ نداشته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More