شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش رکس تیلرسون برای نمایش استقلال از خود

 

خبرگزاری 'هیل' در واشنگتن امروز جمعه دهم شهریور ماه در تحلیلی پیرامون نقش رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا در دولت ترامپ می‌نویسد وی پس از مدت‌ها کناره‌گیری از صحنه اصلی سیاست خارجی ایالات متحده در هفته‌های اخیر استقلال رأی خود را به نمایش درآورده است.

در گزارش 'هیل' آمده است: «رکس تیلرسون در مواجهه با انبوهی از مسایل و مشکلات دولت ترامپ و ریاست بر وزارتخانه‌ای که اکنون مورد قطع بودجه‌های کلان قرار گرفته است و کارمندان آن با روحیه ضعیفی کار می‌کنند، در هفته‌های اخیر تلاش داشته است تا با اعمال قدرت بر این وزارتخانه استقلال خود را به نمایش بگذارد.

وی روز یکشنبه گذشته در صدر اخبار آمریکا و جهان قرار گرفته بود زیرا در پی انتقاد از دونالد ترامپ برای نوع برخورد او با خشونت‌های شارلوتزویل اعلام کرد که مواضع ترامپ 'نظرات شخصی اوست'.

تیلرسون همزمان اعلام کرده است که وزارتخانه وی به برابری‌های نژادی و اقلیت‌های آمریکا اعتقاد و از میان آنها کارمند و کارشناس استخدام می‌کنند و در دستگاه دولت ترامپ هرگونه نژادپرستی و برتری‌جویی بر مبنای رنگ پوست و نوع مذهب محکوم است.

قدم دیگر تیلرسون برای به نمایش گذاشتن اهمیت وزارت خارجه آمریکا در تصمیمات سیاست خارجی، در سخنرانی‌های اخیر او درباره اعزام نیرو به افغانستان و حضور در کنفرانس‌های متعدد مطبوعاتی، برای توضیح درباره کاهش تعداد دپارتمان‌های وزارتخانه او بوده است.

آنیتا مک براید که در دوران جورج دبلیو بوش در وزارت خارجه آمریکا به عنوان مشاور ارشد خدمت می‌کرد در این باره به 'هیل' می‌گوید: «من امیدوارم تیلرسون با گذشت زمان در تعداد بیشتری از کنفرانس‌های مطبوعاتی و پاسخ به خبرنگاران در کاخ سفید شرکت کند. این باعث می‌شود مردم آمریکا احساس بیشتری نسبت به جدّی بودن و حرفه‌ای بودن کادر وزارت خارجه در مورد سیاست خارجی دولت ترامپ داشته باشند.»

تیلرسون این هفته در پاسخ به خبرنگار فاکس نیوز درباره وظایف وزارت خانه او گفت: «ما نماینده ملت آمریکا هستیم. ما نماینده ارزش‌های آزادی، برابری و حقوق انسان‌ها هستیم و خواهان گسترش این ارزشها در تمام جهان هستیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More