شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق تاریخی اسرائیل و امارات متحده عربی با وساطت ترامپ؛ گام دو کشوربرای عادی‌سازی روابط

 

امارات متحده عربی و اسرائیل با میانجیگری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا،‌ به یک توافق تاریخی برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دوجانبه خود دست یافتند.

بر اساس این توافق که روز پنجشنبه ۲۳ مردادماه در تماس تلفنی میان بنیامین نتانیاهو ‌نخست‌وزیر اسرائیل، محمد بن‌زائد، ولیعهد ابوظبی و ترامپ صورت گرفت اسرائیل موافقت کرد از الحاق مناطقی در کرانه باختری صرف‌نظر کند.

مقام‌های کاخ سفید می‌گویند این توافق محصول بحث‌های طولانی میان سه کشور بوده که اخیرا شتاب گرفته بود.

در بیانیه مشترک صادرشده سه کشور اشاره شده که رهبران آن‌ها برای «عادی‌سازی کامل روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی» توافق کردند.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه نوشته شده که این توافق موجب «آرامش در منطقه خاورمیانه» خواهد بود.

ترامپ با انتشار توییتی توافق به دست آمده را «موفقیت بزرگ» خواند. نتانیاهو نیز در توییتر خود از عبارت «روز تاریخی» برای این توافق استفاده کرده است.

 

 

برایان هوک، نماینده پیشین ویژه آمریکا در امور ایران، صلح بین عرب‌ها و اسرائیل را «بدترین کابوس ایران» توصیف کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم با استقبال از این توافق در بیانیه‌ای نوشت واشینگتن امیدوار است این گام «شجاعانه» اولین قدم برای رسیدن به مجموعه‌ای از توافق‌ها در جهت خاتمه دادن به ۷۲ سال خصومت در منطقه باشد.

با این حال حنان عشراوی،‌ عضو کمیته‌ اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین،‌ در واکنش به این توافق در توییتی آن را «پاداش اسرائیل برای عدم اعلام آشکار آن‌چه از ابتدای اشغال به طورغیرقانونی با فلسطین انجام داده» خواند.

او همچنین این توافق را «معاملات پنهانی» امارات با اسرائیل عنوان کرد.

 

تلاش برای گسترش روابط دیپلماتیک طی هفته‌های آینده

بیانیه سه کشور اشاره کرده نمایندگان اسرائیل و امارات متحده عربی در هفته‌های آینده برای امضای توافق‌نامه‌های دو جانبه در رابطه با سرمایه‌گذاری، گردشگری، پروازهای مستقیم و همچنین حوزه‌های امنیتی و مخابراتی دیدار می‌کنند.

انتظار می‌رود به زودی این دو کشور به تبادل سفیر و برقراری سفارتخانه بپردازند.

 

 

مقام‌های کاخ سفید می‌گویند این توافق دسترسی بیشتر مسلمانان به مسجدالاقصی از طریق اجازه پرواز به آن‌ از ابوظبی را فراهم می‌کند.

مقام‌های آمریکا این توافق را به عنوان «توافق آبراهام» توصیف کرده و آن را اولین در نوع خود پس از توافق صلح اسرائیل و اردن در سال ۱۹۹۴ میلادی می‌دانند.

 

تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای مسلمان

در بخشی از بیانیه صادر شده آمده است اسرائیل تلاش‌های خود را اکنون بر گسترش روابط با سایر کشورهای جهان عرب و مسلمان متمرکز می‌کند. 

آمریکا، اسرائیل و امارات متحده عربی اطمینان دارند که پیشرفت‌های دیپلماتیک بیشتر با دیگر کشورها امکان‌پذیر است و برای دستیابی به این هدف با هم همکاری خواهند کرد.

این توافق و پادرمیانی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد که به سال‌ها خلاء روابط دیپلماتیک دو کشور پایان می‌دهد.

پیشتر گزارش‌هایی درباره موضوع عادی‌سازی روابط دو کشور و همچنین ارتباطات برخی شرکت‌های آن‌ها در رسانه‌ها مطرح شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More