شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف کمک‌های امنیتی آمریکا به پاکستان

 

دونالد ترامپ در یک پیام توییتری با متهم‌کردن پاکستان به دروغ و فریب گفت که آمریکا دیگر به این کشور کمک مالی نخواهد کرد.

 

 

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در اواسط هفته جاری اعلام کرد که تمامی کمک‌های امنیتی و نظامی به پاکستان شامل ۲۲۵میلیون دلار کمک سالانه را متوقف خواهد کرد. بر اساس بیانیه مذکور، این تصمیم تازمانی‌که پاکستان علیه طالبان افغانستان و گروه تروریستی حقانی در این کشور اقدام جدی به عمل نیاورد، برقرار خواهد بود. دولت آمریکا البته مشخص نکرد منظور از اقدام جدی مورد انتظار از پاکستان چه می‌باشد.

دونالد ترامپ کمک مالی ۳۳ میلیارد دلاری آمریکا به پاکستان در خلال ۱۵ سال گذشته را احمقانه توصیف کرد و افزود که پاکستان در ازای آن چیزی جز دروغ و فریب به آمریکا نداد و در عوض به گروه‌های تروریستی افغانستان نیز امان داده است.

به‌دنبال این موضع آمریکا، گروه‌های مذهبی پاکستان در لاهور و چند شهر دیگر پاکستان علیه این اظهارات به خیابان‌ها ریختند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان‌ملل نیز روز سه‌شنبه این هفته با متهم‌کردن پاکستان به بازی یک بام و دو هوا در همکاری امنیتی‌اش با آمریکا، این خبر را تایید کرد. وی گفت که پاکستان در عین حال که با آمریکا همکاری می‌کنند به تروریست‌های افغانستان اجازه ورود به پاکستان را می‌دهد.  

خرم دستگیرخان، وزیر دفاع پاکستان، در واکنش گفت که پاکستان یکی از متحدان امنیتی آمریکاست و برای سرکوبی القاعده در تبادل ارتباطات زمینی و هوایی به آمریکا کمک کرده است. اما آمریکا به‌جز طعنه و عدم اعتماد پاسخی به ما نداده است.

خواجه آصف یکی از وزرای پاکستان نیز در یک برنامه تلویزیونی و در واکنش به این اظهارات گفت:«ترامپ این پیام‌های توییتری را برای مصرف داخلی علیه ایران و پاکستان نوشته‌است. آنها ناکامی خود در افغانستان را به پاکستان نسبت می‌دهند.»

پیش‌تر وزیر دفاع آمریکا کمک ۵۰ میلیون دلاری در تابستان امسال را به دلایل مشابهی مسدود کرده بود. علیرغم این‌که پاکستان یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا خارج از پیمان ناتو است، کمک‌های مالی آمریکا هر سال به تایید دوباره این کشور برای فرستادن به پاکستان نیاز دارد.

پس از این تحولات، انتظار می‌رود که دولت آمریکا فشارهای بیشتری بر پاکستان وارد کند. سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه هفته جاری گفت که پاکستانی‌ها می‌توانند در مبارزه به تروریسم نقش بیشتری ایفا کنند چیزی که ما از آنها خواستاریم.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه، وزارت خارجه آمریکا از قراردادن پاکستان در فهرست ۱۰ کشوری خبر داد که در آنها سرکوب و تبعیض شدید مذهبی در جریان است. به این ترتیب پاکستان به فهرست چین، اریتره، ایران، میانمار، کره‌شمالی، سودان، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان و آذربایجان افزوده شد. این اقدام چند روز پس از اعلام دولت آمریکا مبنی بر قطع کمک‌های مالی به پاکستان صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشت از آنجا که یکی از شعارهای دونالد ترامپ در فعالیت‌های انتخاباتی قطع کمک‌های مالی آمریکا به دیگر کشورها بود، این اقدام را می‌توان در چنین چهارچوبی ارزیابی کرد. روز دوشنبه هفته جاری نیز آمریکا نسبت به قطع کمک‌های مالی به فلسطین هشدار داد. دونالد ترامپ با انتقاد از فلسطینی‌ها برای عدم قدردانی از کمک‌های هنگفت آمریکا گفت که وقتی آنان حاضر به مذاکره با اسرائیل نیستند چرا آمریکا باید به این کمک‌ها ادامه دهد.

روابط آمریکا و پاکستان در سال‌های اخیر و به‌خصوص از زمان جنگ افغانستان افت‌وخیزهای بسیاری داشته است. اگرچه پاکستان به آمریکا در جنگ با تروریسم کمک کرده، اما سکوت بلندمدت این کشور، هم‌زمان با حضور «اسامه بن‌لادن» در این کشور به اختلافات این دو هم‌پیمان دامن زد. آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از سال‌ها جستجو، اسامه بن لادن رهبر وقت القاعده را در شهر آبوت‌آباد در در قلب خاک پاکستان یافت  و او را کشت. با توجه به اینکه محل اختفای بن‌لادن تنها دو کیلومتر از یک پایگاه بزرگ ارتش پاکستان فاصله داشت، آمریکا این کشور را به همکاری با القاعده متهم کرد.

از طرفی دیگر مقامات افغانستان نیز در سال‌های اخیر مکررا از کم‌کاری پاکستان در مبارزه با تروریسم انتقاد کرده‌اند. افغانستان می‌گوید که پاکستان مرزهای خود را به روی نیروهای طالبان باز گذاشته و به آنان اجازه می‌دهد تا از خاک این کشور برای حمله به افغانستان کشور استفاده کنند. امری که با توجه به اهمیت‌داشتن جنگ علیه طالبان برای آمریکا، به تضعیف روابط آمریکا با پاکستان انجامید.

اکنون با فشارهای تازه واشنگتن بر پاکستان، روشن نیست که روابط همواره پر تنش این دو هم‌پیمان در آینده به کدام سمت سوق داده خواهد شد. البته آمریکا نمی‌تواند پاکستان را که تنها کشور اسلامی با قدرت اتمی است در معادلات امنیتی خود نادیده بگیرد. پاکستان نیز باتوجه به مشکلات اقتصادی دامن‌گیر در چند دهه اخیر به کمک‌های آمریکا وابسته است. بنابراین پاکستان ممکن است به دنبال رقبای آمریکا برای گسترش روابط اقتصادی برود. چین اکنون سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار در پاکستان دارد. از‌ آنجا که آمریکا نمی‌خواهد چین حضور روزافزون خود در پاکستان را گسترش دهد، ممکن است به دنبال راه‌های میانه‌روتری برای اقناع پاکستان به همکاری نزدیک‌تر با آمریکا برود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More