شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جریمه ۵ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای گوگل

 

اتحادیه اروپا شرکت گوگل را به‌خاطر نقض قوانین رقابتی، ۴.۳۴ میلیارد یورو (۵ میلیارد دلار) جریمه کرد.

چون گوگل در اندروید و بدون آگاهی مصرف کننده، اپلیکیشن‌های تولیدی خود را مقدم بر دیگر اپ‌لیکیشن‌ها گذاشته است و اجازه رقابت آزاد را نمی‌دهد.

گوگل در مقابل می‌گوید که درخواست تجدیدنظر خواهد داد.

این جریمه، رکوردی در تاریخ جریمه‌های مشابه است و رقم آن، تقریبا دو برابر جریمه رکورد پیشین است.

هرچند این رقم تنها درآمد دو هفته شرکت آلفابت، شرکت مادر گوگل است. اما این جریمه به تنش‌های تجارتی بین بروکسل - مقر اتحادیه اروپا - و واشنگتن - مقر دولت آمریکا - خواهد افزود.

مارگارت وِستاجر، از کمیته ضدتخلف اتحادیه اروپا در هنگام اعلام این خبر گفت، «شخصا علاقه وافری به ایالات متحده دارم»، پس از آن‌که دونالد ترامپ او را متهم کرده بود از آمریکا «متنفر» است، گفت: «ولی راستش را بخواهید ربطی ندارد چه احساسی دارم. کوچک‌ترین ارتباطی ندارد. من فقط قانون را اجرا می‌کنم.»

این جریمه در حالی اعلام می‌شود که کمیسر ضد تخلف اتحادیه اروپا، ژان-کلود ژانکه، چهارشنبه آینده در کاخ سفید به دیدار ترامپ می‌رود تا مانع از تعرفه‌های تازه آمریکا بر صنعت خودروسازی اروپا شود.

آمریکا پس از آن‌که جنگ تجاری با چین را آغاز کرد، بر واردات خود از متحدهایش، از جمله کشورهای اروپایی، کانادا و مکزیک هم تعرفه‌های تازه‌ای وضع کرد.

اتحادیه اروپا هم‌چنین به گوگل ۹۰ روز فرصت داد تا فعالیت‌هایی که با رقابت آزاد منافات دارند، کنار بگذارد.

به‌خصوص در زمینه قراردادهایش با سازندگان تلفن‌های همراه و شرکت‌های ارتباطاتی، وگرنه گوگل با مجازات‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود و آلفابت شاید روزانه مجبور بشود تا ۵ درصد گردش مالی‌اش را به شکل جریمه پرداخت کند.

اتحادیه اروپا نگرانی گوگل را رد کرد که در رقابت با اپل عقب می‌ماند، چون اپل قیمت‌های بالاتری برای تلفن و خدمات خودش درخواست می‌کند.

هرچند ۸۰ درصد بازار تلفن‌های هوشمند در اختیار اندورید است و حکم تازه اتحادیه اروپا این نگرانی را به همراه داشته که شاید آلفابت برای اندروید قیمت بگذارد و اندروید دیگر مجانی نباشد.

برخی تحلیل‌گرهای فن‌آوری می‌گویند اتحادیه اروپا هشت سال دیر سراغ گوگل آمده است و می‌توانست خیلی زودتر از این گوگل را به خاطر نقض قوانین رقابتی مجازات کند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More