شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جعفری: هیچ اقلیمی در جهان مانند کردستان عراق امتیاز نداشته است

 

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، روز چهارشنبه ۱۷آبان‌ماه اظهار داشت که « تاکنون هیچ ایالت یا اقلیمی در جهان به امیتازهایی که اقلیم کردستان عراق دارد،  دست نیافته است.»
به گزارش تلویزیون سومریه نیوز، جعفری در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود در دوحه، با اشاره به این‌که اتفاقات کردستان «خروج از قانون» و اقدامی «تحریک‌آمیز» است، گفت : «آنچه در کردستان عراق اتفاق افتاد، مسئله عرب علیه کُرد نیست؛ عراق از گروه‌های مختلف تشکیل شده که با هم همکاری می‌کنند و جهان از نزدیک این تجربه را مشاهده می‌کند ».
وی در این زمینه پارلمان عراق را مثال زد و گفت که در این مکان نمایندگانی از قشرهای مختلف وجود دارد، زن در کنار مرد، کُرد و اهل سنت در کنار نمایندگان شیعه».
در پی برگزاری همه‌پرسی «استقلال» در کردستان عراق، در۲۵سپتامبر سال‌جاری میلادی، تنش میان بغداد و اربیل، به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.
نیروهای نظامی عراق، به دنبال این همه‌پرسی، به مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک پیشروی کردند و علاوه بر کنترل این شهر، میدان‌های نفتی و گذرگاه‌ها بین‌المللی را به دست گرفتند.
جعفری، آتش زدن پرچم عراق و برافراشته کردن پرچم‌های دیگر در این اقلیم را محکوم کرد و گفت که این کار یک اقدام «تحریک آمیز» بود.
وزیر خارجه عراق، در راستای تلاش این کشور برای گسترش روابط با کشورهای منطقه، روز سه‌شنبه وارد دوحه پایتخت قطر شد و با شماری از مقامات این کشور از جمله شیخ تمیم امیر قطر و محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر خارجه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More