شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنگنده‌های اسرائیل و عربستان سعودی همراه بمب‌افکن‌های آمریکا پرواز کردند

 

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) اعلام کرد در آخرین ماموریت پروازی بمب‌افکن‌های این کشور در آسمان خاورمیانه، که یکی از اهداف آن ارسال پیام بازدارندگی به ایران ارزیابی می‌شود، جنگنده‌های اسرائیل و عربستان سعودی هم حضور داشته‌اند.

صفحه توییتر ارتش اسرائیل در همین زمینه اشاره کرده جنگنده‌های اف-۱۵ این کشور روز یکشنبه پرواز دو بمب‌افکن غول‌پیکر بی-۵۲ آمریکا را در چارچوب «همکاری استراتژیک» با نیروهای ایالات متحده همراهی کردند. 

سنتکام هم تایید کرده که علاوه بر جنگنده‌های اسرائیل، جت‌های جنگنده عربستان سعودی و قطر نیز در این ماموریت گشت پروازی حضور داشته‌اند.

آمریکا این ماموریت پروازی چندملیتی را در جهت بازدارندگی و با هدف اطمینان خاطر متحدان و شرکا در ارتباط با تعهد نظامی ایالات متحده به امنیت منطقه عنوان کرده است.

این چهارمین بار است که این بمب‌افکن‌های آمریکا طی حدود دو ماه از سال جاری میلادی به خاورمیانه اعزام می‌شوند و دومین ماموریت پروازی آن‌ها از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن به شمار می‌رود.

بایدن به تازگی فرمان اجرایی وضعیت اضطراری ملی را که ۲۶ سال پیش در مورد جمهوری اسلامی صادر شده بود تمدید کرد.

از سوی دیگر این ماموریت پروازی مشترک و پیام غیرمستقیم آن به جمهوری اسلامی در شرایطی صورت می‌گیرد که تهران و تل‌آویو طی روزهای اخیر تهدیدهای نظامی مستقیم‌تری را به هم مخابره کرده‌اند.

در یک سو بنی گانتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل،‌ گفت کشورش برنامه‌ حمله به سایت‌های اتمی ایران را به روز می‌کند و در صورت لزوم آمادگی عمل مستقل را دارد. در واکنش هم امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، گفته طرح نابودی تل‌آویو و حیفا آماده شده و با «یک اشاره» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجرا می‌شود.

این تنش اسرائیل و تهران در حالی است که در سوی دیگر در هند بازرسان ضدتروریسم دولت اعلام کرده‌اند نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پشت انفجار اخیر صورت گرفته در خارج از سفارت اسرائیل در این کشور بوده است. ایران در یک مورد دیگر هم اخیرا از سوی اسرائیل به دست داشتن در انفجار کشتی این کشور در دریای عمان متهم شده است.

با این حال، مقام‌های ایران این گزارش‌ها را رد می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More