شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش آمریکا در پاسخ حمله به فرودگاه کابل، با پهپاد عوامل داعش را در ننگرهار افغانستان هدف قرار داد

درپی حمله انتحاری روز پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل که به کشته‌شدن حدود ۲۰۰ نفر انجامید، سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، اعلام کرد که در پاسخ به این حمله، با پهپاد یکی از عوامل داعش در استان ننگرهار این کشور را هدف قرار داده است.

سخنگوی سنتکام جمعه با اعلام این خبر گفت که نشانه‌های اولیه از کشته شدن این فرد حکایت دارد و هیچ گزارشی درباره آسیب دیدن غیرنظامیان در این حمله ارائه نشده است.

در همین حال، سفارت آمریکا در افغانستان با صدور هشداری دوباره از شهروندان این کشور خواست از رفتن به فرودگاه کابل خودداری کنند و از شهروندانی که در ورودی‌های این فرودگاه تجمع کرده‌اند خواست خیلی سریع محل را ترک کنند.

به گفته دو مقام طالبان، نیروهای این گروه در فرودگاه کابل مستقر شده‌اند و آماده‌اند تا پایان هفته جاری، به محض خروج نیروهای آمریکایی، کنترل کامل این فرودگاه را بدست بگیرند.

روز جمعه، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، از تکمیل عملیات خروج همه نیروهای نظامی و شهروندان غیرنظامی این کشور از افغانستان خبر داد و گفت که در حال حاضر فقط تعداد کمی از پرسنل فنی در افغانستان باقی مانده‌اند.

این در حالی است که طالبان برای کنترل فرودگاه کابل از ترکیه نقاضای کمک فنی کرده است.

لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا، نیز از خروج آخرین هواپیمای ایتالیایی از کابل با مسافرانی از جمله شهروندان افغان، دیپلمات‌ها و مقام‌های نظامی ایتالیایی، خبر داد.

معاون کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان روز جمعه گفت این نهاد برآورد می‌کند تا پایان سال جاری میلادی حدود نیم میلیون شهروند افغانستان این کشور را ترک کنند. این مقام سازمان ملل از همسایگان افغانستان خواست مرزهای خود را به روی این پناهجویان نبندند.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای حملات روز پنجشنبه در بیرون فرودگاه کابل را «فجیع» خواند و آن را محکوم کرد. سازمان ملل در این بیانیه گفت که مبارزه با تروریسم در افغانستان مهم است تا اطمینان حاصل شود که این کشور برای تهدید یا حمله به کشور دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مایک والتز، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا و لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در بیانیه‌ای از جو بایدن خواستند امرالله صالح، معاون رییس‌جمهور و احمد مسعود، فرمانده مقاومت مردمی در پنجشیر، را به‌عنوان رهبران قانونی افغانستان بشناسد.

از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، از کسانی که در کابل خودرو، اسلحه، مهمات و دیگر وسایل متعلق به دولت را در اختیار دارند خواست که طی یک هفته به صورت داوطلبانه این وسایل را به سازمان‌های مربوط به «امارت اسلامی» تحویل دهند، در غیر این‌صورت، با آنها «برخورد قانونی» صورت می‌گیرد.

طالبان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه کارمندان زن بخش بهداشت در افغانستان به وظایف خود بازگردند و خاطرنشان کرد که از سوی طالبان «هیچ ممانعتی درباره کار آنها وجود ندارد.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More