شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از طالبان خواست فورا به سرکوب اعتراضات مردم افغانستان پایان دهد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواست هرچه سریع‌تر به سرکوب و دستگیری  تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز افغان، که بیشتر آنها را زنانی تشکیل می‌دهند که خواستار برابری حقوق خود هستند، و روزنامه‌نگارانی که این رویدادها را پوشش می‌دهند، پایان دهد.

این بیانیه گفت: «ما از طالبان می‌خواهیم فورا استفاده از زور و دستگیری خودسرانه کسانی که حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز را اعمال می‌کنند، و روزنامه‌نگارانی که این اعتراضات را پوشش می‌دهند، متوقف کند.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که طالبان باید به خواسته‌های معترضان گوش کند و فضایی مناسب و بدون تبعیض را برای اعمال حقوق بشر ایجاد کند.

بیانیه سازمان ملل افزود که منابع معتبر از اقدام طالبان در کشتن یک مرد و یک پسربچه، زخمی کردن هشت معترض و دستگیری ده‌ها نفر دیگر، از جمله تعداد زیادی از زنان و روزنامه‌نگاران طی سه روز گذشته خبر می‌دهند.

سازمان ملل تاکید کرد دستگیری روزنامه‌نگاران، حتی اگر در حال پوشش دادن یک تجمع ممنوع باشند، خلاف قوانین بین‌المللی است.

به گزارش رویترز، طالبان برخی از روزنامه‌نگارانی را که دستگیر کرده با وسایلی همچون میله‌های آهنی برای چندین دقیقه بی‌وقفه کتک زده و روی زمین کشیده است.

در همین حال، بسیاری از شهروندان افغانستان که برای نهادهای آمریکایی و آلمانی کار کرده‌اند و هنوز از کشور خارج نشده‌اند، نگران امنیت خود هستند.

این درحالی است که جفری دیلارنتیس، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه در نشست شورای امنیت گفت که اگر طالبان به همه تعهدات خود پایبند باشد، به ثبات بیشتر افغانستان و منطقه کمک کند، به همه گروه‌های مختلف اجازه فعالیت دهد و از دستاوردهای ۲۰ سال اخیر محافظت کند، واشینگتن با این گروه همکاری خواهد کرد.

او در عین حال به طالبان خاطرنشان کرد که حمایت بین‌المللی و مشروعیت چیز‌هایی هستند که باید برای به دست‌آوردن آنها تلاش خود را ثابت کنند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More