شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جوزپ بورل: روسیه اطلاعات غلط درباره واکسن‌های اروپا و آمریکا می‌دهد

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید روسیه برای فروش واکسن کرونای خود در برخی کشورها، اقدام به انتشار اطلاعات غلط درباره واکسن‌های تولید اروپا و آمریکا می‌کند.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا یکشنبه هفتم دی‌ماه در همین زمینه یادداشتی منتشر کرد و نوشت: «سازندگان واکسن غربی به صراحت مورد تمسخر رسانه‌های چند زبانه تحت کنترل دولت روسیه قرار می‌گیرند که در برخی موارد حتی منجر به ادعاهای پوچ شده مبنی بر اینکه واکسن‌ها مردم را به میمون تبدیل می‌کنند، شده است.»

او ضمن انتقاد از انتشار اطلاعات «گمراه‌کننده»، این گونه روایت‌ها را متوجه کشورهایی دانست که روسیه می‌خواهد واکسن «اسپوتنیک ۵» خود را در آن‌ها بفروشد.

بورل بدون ارایه جزییات، این تحرکات را موجب تهدید سلامت عمومی همزمان با همه‌گیری کووید-۱۹ عنوان کرد و گفت داعش نیز از سردرگمی در شرایط بحران کرونا برای پیشبرد تبلیغات خودش استفاده می‌کند.

مسکو این اتهامات را مکررا رد کرده و در مقابل می‌گوید واکسن «اسپوتنیک ۵» هدف کارزارهای اطلاعات غلط مورد حمایت کشورهای خارجی است.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه نوشت صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که مسئول بازاریابی برای واکسن ساخت این کشور در خارج است، در مورد اظهارات بورل موضع‌گیری نکرده و هنوز به آن پاسخ نداده است. همچنین وزارت بهداشت و ناظر ارتباطات و رسانه‌ای روسیه نیز در این باره چیزی نگفته‌اند. 

اختلاف و رقابت میان روسیه و کشورهای غربی در حالی است که رهبران هر دو منطقه واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده و به دنبال تهیه و توزیع گسترده و سریع‌تر آن هستند.

هفته گذشته روسیه در چارچوب یک قرارداد ۱۰ میلیون دوزی، اولین بسته واکسن کرونای خود را به آرژانتین ارسال کرد. این کشور با تعدادی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین و آسیا قرارداد عرضه امضا کرده است. هزینه تزریق واکسن روسی برای هر دو دوز کمتر از ۲۰ دلار است.

پیشتر در ماه میلادی سپتامبر زمانی که شرکت آسترازنکا که در همراهی با دانشگاه آکسفورد بریتانیا در حال کار کردن روی ساخت واکسن مشترک بودند، اعلام کرد به دلیل بیماری غیرقابل توجیه یک داوطلب واکسن، آزمایش بالینی را متوقف کرده، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفته بود که «اسپوتنیک ۵» قابل اعتمادتر است.

پسکوف در توضیح گفته بود دلیل این مساله استفاده از ویروس آدنوی موجود در بدن انسان در واکسن روسی است،‌ در حالی که واکسن در حال ساخت بریتانیا «واکسن میمونی» بوده است.

با این حال آزمایش بالینی واکسن در حال ساخت در بریتانیا، که از نسخه مهندسی‌شده ویروس سرماخوردگی بی‌ضرر موجود در شامپانزه‌ها برای آموزش سلول‌های انسانی درباره ساخت آنتی‌ژن استفاده می‌کرد، با چراغ سبز نهادهای ناظر از سر گرفته شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More