شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله راکتی و پهپادی به دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق

پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین و پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد، دو پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق، شامگاه چهارشنبه هدف حملات راکتی قرار گرفتند.

همزمان واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که حمله به پایگاه ویکتوریا با سه پهپاد انجام شده است.

این حملات یک روز پس از آزادی قاسم مصلح فرمانده ارشد حشد شعبی که به کشتار فعالان مدنی عراق متهم شده و همزمان با سفر دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، به بغداد و اربیل انجام شد.

حمله نخست به پایگاه هوایی بلد، یکی از پایگاه‌های محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا در استان صلاح‌الدین عراق انجام شد.

یک مقام امنیتی عراق بدون ذکر جزییات، گفت که پایگاه هوایی بلد دست‌کم با شلیک سه راکت هدف حمله قرار گرفت.

 واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای اصابت سه راکت به پایگاه هوایی بلد را تایید و اعلام کرد که حملات راکتی شامگاه چهارشنبه به پایگاه بلد خسارت جانی و مالی نداشته است.

پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، یکی دیگر از پایگاه‌های محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا،  دومین هدف حملات راکتی چهارشنبه شب بود.

منابع عراقی گفتند که در جریان حمله راکتی به پایگاه ویکتوریا آژیر این پایگاه به به صدا درآمد. بخشی از این پایگاه که به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد نیز نزدیک است، محل استقرار نیروهای آمریکایی است.

یک مقام امنیتی عراق گفت که در جریان این حمله چند راکت کاتیوشا به سوی پایگاه ویکتوریا شلیک شد.

انجام حملات راکتی به دو پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در چهارشنبه شب، یک روز پس از آن انجام شد که قاسم مصلح از فرماندهان ارشد حشد شعبی و از متهمان ترور فعالان مدنی عراق پس از ۱۲ روز بازداشت آزاد شد.

شورای عالی قضایی عراق پس از آزادی مصلح در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنابر گزارش قضات تحقیق قاسم مصلح به طور مشخص در پرونده ترور ایهاب الوزنی، فعال عراقی مخالف دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران، در کربلا متهم بوده است.

با این حال شورای عالی قضایی عراق در بیانیه خود عنوان کرد که مدرکی از دخالت مصلح در این ترور به دست نیامد و او در روند تحقیقات گذرنامه خود را ارائه کرد که نشان می‌دهد در زمان کشته شدن ایهاب الوزنی در خارج از عراق بوده است و به همین دلیل آزاد شده است.

تاکید مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بر لزوم پیگیری پرونده کشتار معترضان و فعالان مدنی عراقی و بازداشت موقت و چند روزه قاسم مصلح از فرماندهان ارشد حشد شعبی، در دو هفته گذشته تنش میان دولت عراق و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را به اوج رسانده‌ است.

طی روزهای تنش بر حشدالشعبی بە دلیل این است کە بر این باورند نیروهای آمریکایی باید از عراق خارج شوند. 

قیس خزعلی، فرمانده عصائب اهل حق، گروه شبه نظامی تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران، چند روز قبل گفت که بازداشت قاسم مصلح نشان از خصومت مصطفی الکاظمی با حشد شعبی است. او همچنین گفت که علت این خصومت حضور آمریکاست چرا که برخی مخالف این حضور و برخی از جمله نخست‌وزیر حامی آن هستند.

خزعلی همچنین بر تداوم مقابله با حضور نیروهای آمریکایی در عراق تاکید کرد و گفت که گروه‌های شبه نظامی تنها در صورتی سلاح خود را بر زمین می‌گذارند که گروه‌های سیاسی و دولت، نیروهای آمریکایی را از عراق بیرون کنند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More