شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

داعش مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه کابل را برعهده گرفت؛ ائتلاف بین‌المللی: نبرد با داعش را ادامه می‌دهیم

 

در پی حمله راکتی صبح دوشنبه به فرودگاه کابل، داعش در کانال تلگرامی خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

پیشتر یک مقام آمریکایی از رهگیری و انهدام پنج راکت که به سمت فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل شلیک شده بود از سوی سامانه دفاع موشکی آمریکا خبر داده بود.

 

پس از این حمله، ائتلاف بین‌المللی برای نبرد با داعش که شامل آمریکا هم می‌شود متعهد شد برای نابودی داعش تلاش کند.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد گروه‌های مرتبط با داعش در افغانستان را هم هدف قرار دهد.

در این بیانیه این ائتلاف که وزارت خارجه آمریکا صادر کرد، آمده است: «ما از تمام عناصر قدرت ملی از جمله نظامی، اطللاعاتی، دیپلماتیک، اقتصادی و اعمال قانون، بهره می‌گیریم تا تضمین کنیم این سازمان تروریستی وحشی شکست می‌خورد.»

نشریه آمریکا پولیتیکو نیز روز دوشنبه نوشت که پنتاگون پیش از حمله انتحاری روز پنجشنبه هفته گذشته داعش در فرودگاه کابل، خود را برای «تلفات سنگین» آماده کرده بود.

همزمان با تهدیدها و حملات علیه فرودگاه کابل، خروج آخرین شهروندان آمریکا از این شهر ادامه دارد.

یک مقام آمریکایی که خود به تازگی پایتخت افغانستان را ترک کرده، روز دوشنبه به رویترز گفته است روند انجام آخرین پرواز برای تخلیه «کارکنان دیپلماتیک» آمریکا از کابل در جریان است.

یک مقام دیگر آمریکایی نیز به این خبرگزاری گفت اغلب دیپلمات‌ها از کابل خارج شده‌اند. با این حال هنوز مشخص نیست که راس ویلسون، اصلی‌ترین نماینده آمریکا در افغانستان، هنوز در این کشور است یا نه.

واشینگتن قصد دارد همه دیپلمات‌های خود را تا روز سه‌شنبه پیش از خروج آخرین نیروهای آمریکا از کابل خارج کند.

همزمان، در حالی که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرده این کشور و بریتانیا از سازمان ملل می‌‌خواهند برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل به منظور حفظ و انجام عملیات‌های بشردوستانه اقدام کند، یک مقام روس از این ابتکار استقبال کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری تلفنی گفت: «مطمئنا باید درباره این پیشنهاد بحث شود.»

همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه ایتالیایی گفت اعضای این اتحادیه برای مقابله با بحران‌هایی مانند بحران افغانستان، باید برای تشکیل نیروهای واکنش سریع اقدام کنند.

او گفت کشورهای اتحادیه اروپا برای این کار به پنج هزار سرباز نیاز دارند تا بتوانند در بحران سریع عمل کنند.

به گزارش رویترز، قرار است نشست اضطراری وزیران کشور کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بروکسل برگزار شود. هدف این نشست جلوگیری از موج‌ جدید مهاجران «غیرقانونی و غیرکنترل شده در سطح گسترده» از افغانستان است.

سازمان ملل هشدار داده بحران در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی وسیع‌تر خواهد شد.

 

گزارش‌ها از حضور رهبر طالبان در قندهار

با نزدیک شدن به پایان مهلت خروج اتباع آمریکایی از افغانستان، مقام‌های طالبان از حضور رهبر این گروه در خاک افغانستان خبر داده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در تماس با افغانستان اینترنشنال تایید کرد که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در شهر قندهار در جنوب افغانستان حضور دارد.

از زمان تصرف کابل از سوی طالبان و به قدرت رسیدن دوباره این گروه در افغانستان، طی پانزده روز گذشته، تعدادی از رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر نفر دوم این گروه به طور علنی وارد این کشور شده‌اند، اما هنوز ملا هبت‌الله در انظار عمومی حاضر نشده است.

 

 

 

 

منابع استخباراتی در دولت اشرف غنی از یکی دو سال پیش احتمال مرگ ملا هبت‌الله را مطرح کرده بودند. خبر رسیدن او به قندهار در حالی مطرح می‌شود که هیچ تصویری از آمدن یا استقبال از او منتشر نشده است.

او چند روز پس از کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان، در حمله پهپادی آمریکا در پاکستان جانشین او شد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه هشتم شهریور نوشت که درباره نقش آخوندزاده در زمینه اداره امور روزانه طالبان اطلاعات کمی وجود دارد و ارتباطات او به پیام‌های معدود سالانه به مناسبت اعیاد اسلامی محدود می‌شود.

این خبرگزاری به نقل از تعدادی از تحلیلگران نوشت که نقش رهبر طالبان بیشتر نمادین است تا عملیاتی.

این در حالی است که رهبران جناح‌های مختلف طالبان در روزهای اخیر به صورت علنی در کابل ظاهر شده و در مساجد موعظه می‌کنند. آنان همچنین دیدارهایی داشته‌اند و با چهره‌های مخالفان خود به بحث می‌پردازند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More