شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکم زندان الکسی ناوالنی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

دادگاه تجدیدنظر روسیه حکم زندان علیه الکسی ناوالنی، اصلی‌ترین رهبر مخالفان پوتین در روسیه را با کمی تخفیف، تایید کرد. 

ناوالنی از سوی دادگاه بدوی به سه سال و نیم زندان محکوم شده بود، که با توجه به مدت زمانی که ناوالنی در بازداشت خانگی به سر برده بود، حدود دو سال و هشت ماه از آن حکم باقی مانده بود.

به گزارش رویترز، وکیل ناوالنی روز شنبه اعلام کرد این فعال سیاسی اکنون کمی بیش از دو سال و نیم را باید پشت میله‌های زندان بگذارند.

پیشتر اولیانا سولوپووا، سخنگوی دادگستری مسکو به خبرگزاری فرانسه گفته که اداره زندان‌ها مختار است که پس از تایید حکم زندان ناوالنی، او را به یکی از اردوگاه‌های کار اجباری در روسیه منتقل کند؛ اردوگاه‌هایی که از زمان شوروی سابق باقی مانده است.

خود ناوالنی که در سلولی شیشه‌ای در دادگاه قرار داده شده بود، در واکنش حکم دادگاه تجدیدنظر به کنایه گفت: «آنان یک ماه و نیم از مجازات کم کردند. فوق العاده است!»

ناوالنی از بیش از یک ماه پیش و به محض بازگشت از آلمان به روسیه، به اتهام نقض آزادی مشروط زندانی شده است؛ اتهامی که از سوی او جعلی و با انگیزه‌های سیاسی مطرح شده است.

ناوالنی که در تابستان گذشته با یک سم اعصاب مسموم شده بود، برای درمان به آلمان منتقل شد. 

او در جریان جلسه دادگاه تجدیدنظر با تاکید بر این که آزادی مشروط خود را نقض نکرده، خطاب به قاضی گفت: «به محض این که بهبود یافتم، بلیط هواپیما خریدم و به خانه‌ام بازگشتم.»

ناوالنی گفت از بازگشت به روسیه پشیمان نیست، زیرا اعتقادش به خدا به او کمک کمک کرد و «قدرت در حقیقت بود.»

او تاکید کرد: «کشور ما بر پایه بی‌عدالتی بنا شده، اما ده‌ها میلیون نفر حقیقت را می‌خواهند و دیر یا زود آن را به دست خواهند آورد.»

پس از تایید حکم زندان علیه ناوالنی در دادگاه تجدیدنظر، دولت مسکو تلاش کرد به آن بی‌اعتنایی کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از او پرسیدند نظرش درباره آینده سیاسی ناوالنی چیست، گفت: «به هیچ وجه به ما مربوط نیست.»

ناوالنی قرار است روز شنبه در دادگاه دیگری نیز حاضر شود. او در این پرونده متهم است که به یکی از کهنه‌سربازان جنگ جهانی دوم«تهمت و افترا» زده است.

این کهنه‌سرباز سال گذشته در یک ویدیوی تبلیغاتی شرکت کرد که به حمایت از اصلاحات قانون اساسی مد نظر پوتین می‌پرداخت. این اصلاحات به پوتین اجازه داد پس از سال ۲۰۲۴ میلادی،‌ اگر بخواهد برای دو دوره دیگر نامزد ریاست‌جمهوری شود تا در کرملین بماند.

ناوالنی افراد حاضر در این ویدیو را افراد خائن و فاسد توصیف کرده بود.

ناوالنی معتقد است این پرونده با انگیزه سیاسی علیه او تشکیل شده است. او مقام‌های روسیه را متهم می‌کند که از اتهامات مربوط به تهمت و افترا برای لکه‌دار کردن شهرتش استفاده کرده‌اند.

دادستان در این پرونده برای ناوالنی درخواست ۹۵۰ هزار روبل معادل ۱۲۸۰۰ دلار جریمه کرده است.

بازداشت ناوالنی در ماه گذشته، موجی از اعتراضات را در سراسر روسیه به دنبال داشت، اما هواداران او اعلام کرده‌اند که برگزاری تظاهرات خود را تا بهار به حالت تعلیق درآورده‌اند.

ناوالنی پیشتر پوتین را در ماجرای مسمومیت خود متهم کرده است، اتهامی که پوتین آن را رد کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More