شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر در ترکیه از زمان آغاز عملیات عفرین

 

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد،‌ از زمان شروع عملیات موسوم به شاخه زیتون در عفرین (۲۰ ژانویه) در مجاورت مرز سوریه و ترکیه، ۳۱۱ نفر از شهروندان این کشور بازداشت شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ دولت ترکیه اتهام افراد بازداشت‌شده را پراکندن پروپاگاندای ترور و یا دشمن پراکنی میان مردم اعلام کرده است.

آنکارا،‌ ی پ گ یا گروه یگان‌های مدافع خلق را به عنوان شاخه‌ای از سازمان تروریستی پ ک ک محسوب می‌کند. پ ک‌ ک یا حزب کارگران کردستان چند دهه است که در حال عملیات مسلحانه علیه دولت ترکیه است. این جنگ تلفات زیادی در این سال‌ها برای هردو طرف و غیرنظامیان در پی داشته است.

دستگیری‌های اخیر از اغدیر و وان در شرق ترکیه (نزدیکی مرز ایران) تا ازمیر و شهرهای ساحل دریای اژه در غرب رخ داده است. در پی این رخداد سازمان دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته آنکارا را متهم به «عدم تحمل انتقاد» کرده است.

اتهام عدم تحمل انتقاد البته انتقاد جدیدی به دولت ترکیه نیست و از زمان کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه در تابستان ۲۰۱۶ و بازداشتهای گسترده رخ داده پس از آن نیز بسیاری از احزاب مخالف و سازمانهای حقوق بشری آنکارا را متهم به نقض حقوق بشر کرده اند، اتهامی که هرگز از سوی آنکارا پذیرفته نشده است. در میان بازداشت شدگان نورجان بایسال، فعال سیاسی و بنیانگذار موسسه تحقیقاتی دیاربکر در همین شهر کردنشین هم حضور داشته است. گفته شده خانم بایسال روز چهارشنبه آزاد شده است.

در پی شروع عملیات عفرین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مردم این کشور را به وحدت ملی دعوت کرد و هشدار داد که معترضان به عملیات نظامی «هزینه گزافی» پرداخت خواهند کرد. سخنگوی آقای اردوغان ابراهیم کالین نیز از افکار عمومی و رسانه ها خواست در مورد اخبار، تصاویر و شایعات «دروغ، تحریک آمیز و انحرافی» دقت کنند. مقامات سیاسی ترکیه بر این باورند که که در روزهای گذشته موجی از اخبار دروغین در مورد عملیات شاخه زیتون به خصوص در رسانه های مجازی به راه افتاده است که در آن به عمد از تصاویر کشتگان جنگهای گذشته به عنوان تصاویر مربوط به این عملیات استفاده می شود تا چهره دولت خدشه دار شود.

طبق اظهارات یکی از مسئولین حزب طرفداری کردهای دموکراتیک خلقها (ه د پ) در ترکیه ۲۰۹ نفر از بازداشت شدگان از اعضا یا مقامات محلی این حزب هستند. ه د پ عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را مصداق «اشغالگری» می داند. در نامه ای که روز دوشنبه از سوی ه د پ خطاب به سازمان ملل متحد و نیز اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است ه د پ سازمانهای بین المللی را «دعوت به اقدام فوری» برای توقف عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه می کند. از نوامبر سال ۲۰۱۶ صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ دو دبیر کل مشترک حزب دموکراتیک خلقها به اتهام نزدیکی به سازمان پ ک ک در زندان به سر می‌برند.

در سالهای اخیر و در پی نزدیکی استراتژیک میان حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان و حزب دست راستی حرکت ملی یا م ه پ ادبیات ملی گرایانه در گفتمان حزب آقای اردوغان پررنگ تر شده است. تلفیق میان ملی‌گرایی و اسلامگرایی سابقه ای بیش از یک قرن در ترکیه دارد و سابقه آن به سالهای پایانی قرن نوزدهم و اواخر دوران عثمانی باز می‌گردد. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More