شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبران اسرائیل و سودان با هدف عادی‌سازی روابط ‌ دیدار کردند

 اسرائیل از توافق رهبران اسرائیل و سودان برای عادی‌سازی مناسبات دو کشور برای اولین بار خبر داد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و عبدالفتاح برهان، رییس شورای حکومت سودان روز دوشنبه در انتبه واقع در مرکز اوگاندا برای دو ساعت دیدار و گفت‌وگو کردند. این اولین دیدار نخست‌وزیر اسرائیل با رهبر سودان است. 

اسرائیل در بیانیه‌ای گفت در دیدار فوق «بر سر شروع همکاری برای عادی‌سازی روابط دو کشور توافق شد.»

فیصل صالح، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت سودان به رویترز گفت که از این دیدار خبر نداشت و کابینه سودان این موضوع را بررسی نکرده بود. او گفت مسئولان منتظر «شفاف‌سازی» برهان خواهند بود. 

عبدالفتاح برهان، ارشدترین شخصیت آرایش توازن قوا میان ارتش و احزاب غیرنظامی در سودان است که در نیمه تابستان و پس از سرنگونی عمرالبشیر رییس‌جمهور سابق، آغاز به کار کرد. 

 قرار است مدیریت  ۱۸ ماه نهایی از دوران ۳۹ ماهه گذار، به مسئولان غیرنظامی سودان واگذار شود. 

عادی‌سازی روابط اسرائیل با این کشور مسلمان، به نتانیاهو امکان می‌دهد تا یک ماه قبل از انتخابات ماه مارس در کشورش، اعتبار دیپلماتیک کسب کند. 

سودان در سال ۱۹۶۷ میزبان کشورهای اتحادیه عرب بود. شرکت‌کنندگان در این نشست قطعنامه خارطوم را امضا کردند که از جمله شامل «سه اصل نه» میشد:‌ نه صلح، نه گفت‌وگو و نه شناسایی اسرائیل. 

مذاکرات جدید می‌تواند راه را برای نتانیاهو هموار کند تا در جریان کمپین انتخابات، بازگرداندن سودانی‌ها از اسرائیل به کشورشان را وعده دهد. یک پنجم کارگران غیرقانونی در اسرائیل، از کشور سودان هستند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز این کارگران می‌گویند به دلیل سفر به اسرائیل که دشمن سودان به شمار می‌رود، نمی‌توانند به آنجا بازگردند. 

بیانیه اسرائیل به نقل از نتانیاهو می‌گوید که سودان در مسیر مثبتی حرکت می‌کند. این بیانیه همچنین می‌گوید «رهبر سودان می‌خواهد کمک کند تا کشورش با خروج از انزوا و قرارگرفتن در نقشه جهان، به سمت مدرن‌شدن برود.» 

از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا تلاش سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ستود و در توییتی نوشت که با رییس شورای حکومت سودان، مذاکرات سازنده‌ای داشت:‌«هر دوی ما بر افزایش مشارکت سودان در منطقه و روابط بین‌الملل و همچنین حرکت به سوی مناسبات قوی‌تر و سالم‌تر میان آمریکا و سودان تاکید کردیم.»

هفته گذشته نیز دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در کنار بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید طرح دولت خود برای صلح خاورمیانه را اعلام کرد. این طرح از سوی فلسطینی‌ها رد شده است. اکنون دیدار نتانیاهو و برهان و تلاش برای عادی‌سازی روابط احتمالا از سوی بسیاری در سودان و بقیه جهان عرب مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. 

صائب عریقات، دیپلمات فلسطینی دیدار برهان با نتانیاهو را «خنجر از پشت به مردم فلسطین» و «خروج بی‌شرمانه از ابتکار صلح عرب»‌ توصیف کرد. 

اسرائیل در گذشته سودان را تهدیدی علیه خود می‌دانست چرا که شک داشت ایران از سودان به عنوان رابطی در قاچاق اسلحه به نوار غزه استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۹ منابع منطقه‌ای گفتند که یک هواپیمای اسرائیلی کاروان سلاح در سودان را بمباران کرده است. 

پس از برکناری بشیر در فروردین گذشته، خارطوم از ایران فاصله گرفته و به گفته مقامات اسرائیلی دیگر تهدید تلقی نمی‌شود. سودان گفت ایالات متحده از برهان دعوت کرده تا به واشنگتن سفر کند. 

سودان تلاش می‌کند تا از فهرست کشورهای حامی تروریست در آمریکا خارج شود. بنیامین نتانیاهو پیشتر در روز شنبه با یووری موسونی، رییس‌جمهور اوگاندا ملاقات کرد. موسونی گفت: «اوگاندا در حال بررسی امکان افتتاح سفارت خود در اورشلیم است.» 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More