شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبران شیعه عراق نمایش دوری جستن از ایران را به صحنه برده‌اند

روزنامه تایمز آسیا (Asia Times) امروز شنبه 7 مرداد ماه در سرمقاله‌ای می‌نویسد رهبران شیعه در عراق برای دور کردن اتهام بازیچه‌ی دست جمهوری اسلامی بودن از خود به بازسازی چهره سیاسی‌شان پرداخته‌اند.

تایمز آسیا می‌نویسد: «دوری جستن رهبران شیعه عراق از حکومت تهران بیشتر یک نمایش برای بازسازی چهره خودشان است.

این روزها تعداد انگشت شماری از آنها بدون موفقیت تلاش کرده‌اند که تصویر خودشان به عنوان دست نشاندگان رژیم ایران در عراق را از خود دور کنند. در ماه آوریل 'مقتدا صدر' روحانی پرقدرت شیعه از بشاراسد خواست تا برای پایان جنگ خونین داخلی سوریه از سمت خود استعفا بدهد. این موضع‌گیری بی‌سابقه او این شایعه را به‌وجود آورد که او در حال جدایی از روحانیون حاکم بر ایران است و اکنون استقلال عمل پیدا کرده است.

اکنون سه ماه پس از آن نمایش 'دوری جستن' بادکنک تبلیغاتی آن ترکیده است و او همچنان مطیع و فرمانبر حکومت‌های ایران و سوریه باقی مانده است.

حالا یک رهبر روحانی شیعه پرنفوذ دیگر به نام عمار الحکیم عضویت خود در مجلس اعلای اسلامی عراق که همه مخارج آن را ایران پرداخت می‌کند لغو کرده است و یک حزب 'مستقل' به نام جنبش حکمت ملی (National Wisdom Movement) راه انداخته است و این همان الحکیمی است که خود و خانواده‌اش رهبران یک گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران بوده‌اند که در تمامی سال‌های جنگ ایران و عراق در کنار تهران بر علیه صدام می‌جنگیده‌اند.

حکیم حتی ادعا کرده است که حزب جدید او زیر نفوذ و برای پیشبرد اهداف حکومت ایران در عراق نیست و حتی کُردهای سنّی و مسیحیان عراق هم می‌توانند عضو آن باشند.

آخر ماه جاری هم معاون رئیس‌جمهوری عراق، نوری المالکی در صحبت‌هایش به این اشاره داشته است که او نیز در حال دوری جستن از ایران و بریدن بندهای وابستگی خود به رژیم آن کشور است.

گفته می‌شود مالکی از اینکه ایران به اندازه کافی از او در مقابل به قدرت رسیدن حیدر العبادی پشتیبانی نکرده است از حکومت ایران دل‌آزرده است.

اینکه آیا این صحنه‌سازی‌ها صادقانه است یا در یک هماهنگی پنهانی و دروغین به پیش می‌رود در آینده مشخص خواهد شد که آنها چقدر واقعاً از حکومت ایران دور خواهند شد.

اما این واقعیت که همه آنها بیش از 4 دهه از مواجب بگیران حکومت ایران بوده‌اند سخت است که کسی این ادعاها را جدّی بگیرد.

واقعیت این است که مقتدا صدر، عماد الحکیم و نوری المالکی بدون پشتیبانی حکومت ایران هیچکس نبوده و نیستند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More