شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبر کره شمالی: ماه آینده مرکز آزمایش‌های اتمی را می‌بندیم

 

کره شمالی وعده داده تا ماه آینده یک مرکز آزمایش‌های اتمی را درحضور کارشناسان تسلیحاتی آمریکا و نیز خبرنگاران ببندد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت، مقامات کره جنوبی اعلام کردند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از کارشناسان تسلیحاتی آمریکایی دعوت کرده تا همراه خبرنگاران شاهد روند بستن مرکز آزمایش اتمی این کشور باشند.

رهبر کره شمالی در دیدارش با رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته «آمریکا در مورد ما دافعه دارد، ولی زمانی که با ما حرف زدند خواهند فمهید من کسی نیستم که به کره جنوبی یا آمریکا حمله اتمی کنم».

کیم جونگ اون همچنین در این دیدار ضمن اشاره به لزوم گفت‌وگو با آمریکا گفته «اگر ما زیاد همدیگر را ببینیم اعتماد بین طرفین ایجاد خواهد شد. اگر به ما وعده دهند که کشورمان را اشغال نخواهند کرد جنگ تمام می‌شود و دلیلی هم نداریم با سلاح اتمی زندگی کنیم».

دونالد ترامپ اعلام کرده که به زودی با رهبر کره شمالی دیدار خواهد کرد. ترامپ ضمن تاکید بر ادامه رویکرد سختگیرانه در قبال پیونگ‌یانگ، گفته که «این موضع ما را به جای نزدیک‌ کردن به جنگ اتمی، از آن دور می‌کند، من خوش‌بین هستم».

پس از دیدار تاریخی رهبران دو کره، ترامپ ضمن تماس تلفنی با روسای جمهور کره جنوبی و ژاپن از روند سریع گفت‌وگوها اظهار خوشحالی کرده است.

رهبران کره‌شمالی و جنوبی پس از اولین نشست، طی بیانیه‌ای اعلام کردند که به « خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره» متعهد هستند. کیم جانگ اون و مون جائه-این متعهد شده‌اند که تسلیحات نظامی را کاهش دهند، تاسیسات مرزی را به «منطقه صلح» تبدیل کنند و در کنار هم با دیگر کشورها از جمله آمریکا گفتگو داشته باشند.

این تحولات زمانی رخ می‌دهد که تنها کمتر از یک سال گذشته کره شمالی با انجام ششمین آزمایش بزرگ اتمی، یک موشک اتمی با قابلیت حمله به آمریکا را آزمایش کرد. امری که بسیاری را متقاعد کرد که ممکن است به یک جنگ اتمی بینجامد.

 

گزارشی از نیما چراغی در مورد دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی
گزارشی از بهاره خدابنده در مورد ملاقات آمریکا و کره شمالی در چند هفته آینده
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More