شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سالگرد مرگ سلیمانی؛ فرستادگان نخست وزیر عراق در راه تهران

 

در پی افزایش تنش و تهدیدهای شیعیان متحد ایران علیه دولت عراق در آستانه سالگرد مرگ قاسم سلیمانی، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند نخست‌ وزیر عراق یک هیات امنیتی را به تهران فرستاده است.

شبکه تلویزیونی العالم و خبرگزاری‌های مهر و فارس گزارش داده‌اند هیات اعزامی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، شامگاه یکشنبه هفتم دی‌ماه به تهران می‌رسد.

مهر و العالم گفته‌اند ریاست این گروه را ابوجهاد الهاشمی بر عهده دارد. الهاشمی در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی ریاست دفتر او را برعهده داشت و از افراد نزدیک به جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

رسانه‌های ایرانی گفته‌اند هیات عراقی قرار است با «مقام‌های ارشد سیاسی، امنیتی و نظامی» جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند. برخی رسانه‌ها نیز از احتمال دیدار این هیات با قیس خزعلی، رییس شبه نظامیان عصائب‌الحق که گفته می‌شود در ایران است سخن گفته‌اند. با این حال خبر اعزام این هیات از سوی مقام‌های ایران و عراق تایید نشده است.

در آستانه سالگرد کشته‌ شدن قاسم سلیمانی،‌ فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه،‌ تنش میان نیروهای شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی و دولت عراق در روزهای اخیر افزایش یافته است.

تحولات اخیر پس از حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا روی داده است.

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور آمریکا، راکت‌های به کار گرفته شده در این حمله را متعلق به ایران دانست و درباره کشته شدن آمریکایی‌‌ها به تهران هشدار داد.

پس از آنکه یکی از اعضای شبه‌نظامیان «عصائب‌ اهل حق» در ارتباط با این حمله راکتی بازداشت شد، شامگاه پنجشنبه نیروهای این گروه در خیابان‌های بغداد به قدرت‌نمایی پرداختند.

با این حال مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر عراق،‌ با حضور در خیابان‌های بغداد هشدار داد: «اگر لازم باشد،‌ برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.»

الکاظمی همچنین تاکید کرده که آماده رویارویی با «گروه‌های غیرقانونی» است.

با این حال قیس خزعلی، رهبر عصائب اهل حق، گفته دستگیری عضو این گروه بر اساس «اتهام بدخواهانه» بوده و این مساله حل شده است. فرد بازداشت شده نیز آزاد شد.

کاظمی که از زمان انتصاب به نخست‌ وزیری از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به چالش کشیده شده، در تلاش است اقتدار دولت را در مقابل حملات مکرر علیه مواضع آمریکا در عراق توسط گروه‌های نزدیک به تهران، باز گرداند.

در هفته‌های اخیر مقام‌های آمریکا و اسرائیل گفته‌اند ملاحظات امنیتی را افزایش داده‌اند.

 

کتائب حزب‌الله: وقت بریدن گوش الکاظمی است

 

همزمان با تشدید تنش در عرصه سیاسی عراق، ابوعلی العسکری،‌ سخنگوی «کتائب حزب‌الله عراق» هم در بیانیه‌ای الکاظمی را «خائن» خواند و هشدار داد: «صبر مقاومت را از این به بعد آزمایش نکنید.»

العسکری همچنین در بیانیه‌اش تهدید کرد: «زمان مناسبی است گوش‌هایش [الکاظمی] را مثل گوش‌های یک بره برید.»

کتائب حزب‌الله الکاظمی را به همکاری با آمریکا در کشتن سلیمانی و رهبر شبه‌نظامیان عراقی، ابومهدی مهندس، متهم کرده است. 

الکاظمی در زمان حمله پهپادی سال گذشته به کاروان خودروی سلیمانی و مهندس، رییس سازمان اطلاعات ملی عراق بود.

طی هفته‌های گذشته با تشدید نگرانی درباره امکان هرگونه تحرکات از سوی ایران و متحدانش، آمریکا علاوه بر پرواز بمب‌افکن بی-۵۲ خود بر فراز آسمان منطقه، زیردریایی اتمی ارتش خود را وارد خلیج فارس کرد. اسرائیل نیز گفته است یک زیردریایی خود را از کانال سوئز عبور داده و رهسپار آب‌های منطقه کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More