شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرنوشت نامعلوم پناهندگان جزیره‌ی مانوس در استرالیا

 

تصمیم دولت استرالیا برای بستن کمپ پناهندگان در جزیره‌ی مانوس واقع در گینه‌ی پاپو‌آ در روزهای اخیر بازتاب بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. این تصمیم با مقاومت پناهجویان ساکن در کمپ روبرو شده است. بیهوش شدن یکی از پناهندگان در سحرگاه روز دوشنبه ۱۵آبان، در اثر شرایط طاقت‌فرسای حاکم بر کمپ مانوس از جمله عدم وجود امکانات پزشکی، این معضل را بار دیگر در صدر خبرها قرار داد.

استرالیا از سال ۲۰۰۱ دو کمپ در جزایر دوردست برای نگه‌داری از کسانی که با قایق و به صورت غیرقانونی به سواحل این کشور می رسند، تاسیس کرد. اداره‌ی این کمپ‌ها طی قراردادی به شرکتهای امنیتی از قبیل جی-فور-اس بریتانیایی واگذار شد.

استفاده از این کمپ‌ها در سال ۲۰۱۲ تشدید شد و از آن‌زمان صدها پناهنده از کشورهای مختلف از جمله تعداد زیادی ایرانی در این کمپ‌ها نگهداری می‌شوند. مشکلات روانی و مرگ تعدادی از پناهندگان از جمله یک ایرانی در چند سال اخیر توجه رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری را به شرایط سخت حاکم بر این کمپ‌ها را دوچندان کرد.

نهم آبان‌ماه سال جاری، در پی رأی دادگاه گینه‌ی پاپو‌آ، استرالیا به‌طور رسمی بسته شدن کمپ در جزیره‌ی مانوس را اعلام کرد و از پناهندگان سکونت داده شده در آن خواست تا به تصمیم دولت برای انتقال آنان به کمپی دیگر تن دهند. پناهجویان این کمپ اما به‌دلیل مواجهه با پیامدهای احتمالی این انتقال از همکاری با ماموران کمپ خودداری کرده و تصمیم خود را مبنی بر ماندن در کمپ صرف‌نظر از عواقب آن اعلام کردند.

از زمان بسته شدن این کمپ، دولت استرالیا آب و برق و توزیع مواد غذایی به‌ آن‌را قطع کرد. پناهندگان اکنون با معضل گرسنگی روبرو هستند و برای آب آشامیدنی به حفر چاه یا جمع کردن آب باران متوسل شده اند.

 

سرنوشت نامعلوم پناهندگان جزیره‌ی مانوس در استرالیا
 

در روزهای اخیر هزاران نفر از شهروندان استرالیایی در شهرهای ملبورن و سیدنی در اعتراض به وضعیت اسفناک این کمپ‌ها تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. معترضان خواستار برچیدن کمپ‌ها و اسکان پناهجویان در خاک استرالیا هستند.

دولت استرالیا اما  دیروز پیشنهاد دولت نیوزیلند، برای قبول ۱۵۰ نفر از پناهندگان و انتقال آنان به این کشور را رد کرد. دولت استرالیا اعلام کرده که چون هدف از نگهداری پناهجویان در این کمپ‌ها جلوگیری از ورود بیشتر پناهندگان از طرق غیر‌قانونی به خاک این کشور است، هرگز به پناهندگان اجازه نخواهد داد وارد خاک استرالیا شوند. به نظر می‌رسد رد پیشنهاد نیوزیلند در راستای چنین سیاستی بوده است.

با سخت‌تر شدن شرایط زندگی در کمپ مانوس و اصرار پناهجویان بر خودداری از ترک این کمپ معلوم نیست این بحران انسانی چه سرنوشتی را برای پناهجویان رقم خواهد زد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More