شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرنگونی پهپاد ایرانی و اف-۱۶ اسرائیلی از سوی اسرائیل و سوریه

 

ارتش اسرائیل، صبح شنبه ۲۱ بهمن‌، اعلام کرد که یک پهپاد ایرانی را که از سوریه وارد قلمرو آن کشور شده بود، هدف قرار داده و به دنبال آن، اهدافی متعلق‌ به ایران را در خاک سوریه بمباران کرده است.

همزمان ارتش سوریه گفت که یک هواپیمای اف-۱۶ اسرائیلی را هدف قرار داده است. تصاویری از لاشه این جنگنده که در روستای هاردوف در شمال اسرائیل سقوط کرده منتشر شده است.

به گزارش روزنامه‌ی اسرائیلی هاآرتص، سرتیپ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفته است: «ما متوجه یک پهپاد ایرانی شدیم که از خاک سوریه وارد خاک ما شد. هلی‌کوپتر ما پهپاد ایرانی را رهگیری و در خاک ما سرنگون کرد».

او افزود که در واکنش به این تجاوز به حریم اسرائیل، محلی که پهپاد ایرانی در سوریه از آن برخاسته بود هدف حمله‌ هوایی اسرائیل قرار گرفت که با واکنش پدافند هوایی سوریه روبرو شد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای تصریح کرده است که پهپاد ایرانی از فرودگاه تیفور در منطقه تدمر سوریه به پرواز درآمده بود. طبق این بیانیه، اسرائیل ۱۲ نقطه در خاک سوریه از جمله چهار موضع مرتبط با نیروهای ایرانی را بمباران کرده است.

 

 

 

 

در عین حال به گزارش خبرگزاری فارس، روز شنبه ۲۱ بهمن، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در خصوص اخبار مربوط به انهدام پهپاد ایرانی در مرز سوریه و اسرائیل گفت: «اگر سوری‌ها این موضوع را تایید کنند ما نیز تایید خواهیم کرد».

سرتیپ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش اسرائیل، هشدار داد که «این حمله‌ای جدی از سوی ایران به خاک اسرائیل است. ایران منطقه را وارد وضعیتی می کند که پایانش معلوم نیست...ما برای گزینه‌های مختلف آماده‌ایم. هر کسی که مسئول این وضعیت است، بهایش را نیز خواهد پرداخت».

به گزارش رسانه‌های دولتی سوریه، پدافند هوایی این کشور با حملات جدید اسرائیل در حومه دمشق مقابله کرده است.

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مستقر در بریتانیا، گفته است که در حمله اسرائيل به مواضعی در سوریه، شماری از نیروهای ایرانی و حزب‌الله زخمی شدند.

همچنین گزارش‌های متناقضی از وضعیت دو خلبان هواپیمای اف-۱۶ اسرائیلی منتشر شده است. به گفته خبرنگار العربیه در اسرائیل، دو خلبان جنگنده اسرائیلی در این حادثه زخمی شده‌اند. تلویزیون اسکای نیوز عربی نیز گفته است که یکی از دو خلبان در وضعیت وخیمی قرار دارد. این در حالی‌ست که یک سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل، سرهنگ دوم جاناتان کنریکوس، در حساب توئیتری‌اش نوشته است که خلبان‌‌های اسرائیلی نجات یافته و سالم‌اند.     

به‌دنبال درگیری‌های فوق، در شهر بیت‌شئان در شمال اسرائیل و مناطق دیگری از بلندی‌های جولان، آژیر قرمز به صدا درآمد.

در روزهای گذشته، بلندی‌های جولان، همچنین شاهد ‌درگیری‌هایی میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان مخالف حکومت بشار اسد بوده است.

 

 

به گزارش رویترز، مدتی کوتاه پس از اینکه وزارت خارجه ایران ورود پهپاد ایرانی از سوریه به حریم هوایی اسرائیل را رد کرد، اسرائیل ویدیویی از چگونگی منهدم‌کردن این پهپاد از جانب نیروی هوایی اسرائیل منتشر کرد.

این در حالیست که هنوز ایران به این خبر واکنش نشان نداده است.

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More