شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بی اطلاعی از وضعیت ۹ پناهجوی کرد ایرانی که به سوریه دیپورت شده‌اند

 

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، ۹ پناهجوی کرد ایرانی که سه هفته پیش از ترکیه به سوریه دیپورت شدند در اختیار یکی از گروه‌های نزدیک به دولت ترکیه در سوریه قرار دارند.

این ۹ پناهجوی اهل پاوه در تلاش بودند خود را به اروپا برسانند و سی‌ام مرداد در اطراف استانبول به دست پلیس ترکیه بازداشت و به سوریه دیپورت شدند.

برادر یکی از این پناهجویان به ایران‌اینترنشنال گفت که این ۹ نفر در حال حاضر در اختیار یکی از گروه‌های مخالف دولت بشار اسد و نزدیک به دولت ترکیه هستند.

به گفته او، این گروه ابتدا بابت آزادی هر یک از آنان درخواست ۲ هزار دلار کرده بود اما اکنون گفته است باید برایشان دادگاه تشکیل شود و مشخص شود که شیعه یا سنی هستند.

او همچنین گفت که وزارت کشور و دیگر نهادهای جمهوری اسلامی هنوز اطلاعی درباره وضعیت این افراد کسب نکرده‌اند.

 

 

خانواده این افراد همچنین با ماموستا قادری، امام جمعه پاوه، دیدار کرده‌اند. خانواده برخی از این افراد نیز با انتشار ویدیوهایی از جمهوری اسلامی خواستار پیگیری وضعیت عزیزان‌شان شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هویت این ۹ پناهجو را بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، دماوند پاک‌سرشت، افشار رستمی، هدایت رخزادی، آرمان رشیدی، مبین ولدبیگی و فردین درویش‌پور ذکر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، دیپورت این ۹ نفر به همراه ۵۴ نفر دیگر که ساکن شهرهای اقلیم کردستان عراق بودند سوم شهریور روی داده است.

به گفته بستگان این پناهجویان ایرانی و همچنین سازمان هه‌نگاو، شهروندان اقلیم کردستان عراق آزاد  شده‌اند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، آنها ابتدا با تصور اینکه پناهجویان سوری دیپورت نمی‌شوند خود را شهروند سوریه معرفی کرده بودند. با این حال به گزارش هه‌نگاو، این افراد در مرز سوریه با نشان دادن تصاویر گذرنامه‌های خود بر ایرانی بودن‌شان تاکید کردند اما در عین حال به سوریه دیپورت شدند.

برادر یکی از این پناهجویان نیز گفت که دیپورت پناهجویان ایرانی به سوریه و تحویل آنان به گروه‌های مخالف بشار اسد پیش از این نیز سابقه داشته و آنان با اسرای این گروه که در اختیار دولت سوریه بودند معاوضه شده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More