شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت بی‌بی‌سی از مقامات ایران به سازمان ملل

 

بی بی‌سی روز چهارشنبه ۳ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد :"از اقدام قضایی مقام‌های ایران علیه کارکنان فعلی و سابق بخش فارسی بی‌بی‌سی به سازمان ملل متحد شکایت کرده است".

بی‌بی‌سی  در این بیانیه تاکید کرده :"این شکایت را از طرف کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و با قید فوریت به دیوید کی، گزارشگر ویژه حمایت و ترویج حق آزادی بیان و عقیده تحویل داده است".

بر اساس این بیانیه همچنین،‌ تاکید شده که شکایت بی‌بی‌ سی به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز تحویل شده است.

به گزارش رویترز و به نقل از بی‌بی‌سی،‌ چندی پیش مقام‌های ایران تحقیقات کیفری علیه ۱۵۲ نفر از کارمندان کنونی و سابق بخش بی‌بی‌سی فارسی به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" آغاز کرده‌اند و در پی آن بر طبق قراری که دادگاه صادر کرده دارایی‌های این گروه از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی مسدود شده و آنها از فروش دارایی‌‌هایی خود مانند ملک و حتی خودرو در ایران محروم شده‌اند.

در بیانیه بی‌بی‌سی،"اقدام مقامات قضایی ایران را محروم کردن کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از 'حقوق اولیه انسانی' خوانده و  تاکید شده که این کار با قانون اساسی ایران هم مغایرت دارد".

تونی هال، مدیر کل بی‌بی‌سی در این بیانیه گفته است: "این  اقدام مقامات ایران، فقط یک کارزار علیه کارکنان بی بی‌سی نیست، بلکه اقدامی علیه حقوق اولیه انسانی است".

مدیر کل بی‌بی‌سی، خواستار پایان دادن فوری مقامات قضایی ایران به این اقدام شده و تاکید کرده که "بی‌بی‌سی به نمایندگی از کارکنان خود از تمام شیوه‌های قانونی موجود برای اعتراض به این اقدام قضایی ایران استفاده می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد که با استفاده از نفوذ خود در ایران مقامات را متقاعد کند که به  این رفتار کاملا غیرقابل قبول پایان دهند".

رویترز در این زمینه می‌نویسد: "مقامات ایران خبرنگاران بی‌بی‌سی را متهم کرده اند که در نآرامی‌های ناشی از  اعتراضات علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نقش داشته‌اند و آنها را متهم به اقدام 'علیه امنیت ملی' کرده‌اند".

در بیانیه بی‌بی‌سی همچنین  به موارد دیگری از آزار و اذیت کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از جمله "دستگیری و بازداشت خودسرانه اعضای خانواده‌ کارکنان بی‌بی‌سی فارسی؛ توقیف گذرنامه‌ها و اعمال ممنوعیت سفر برای اعضای خانواده‌ها که می‌خواهند برای دیدن بستگانشان که در بخش فارسی بی‌بی‌سی کار می‌کنند، از ایران خارج شوند؛ تجسس و آزار مداوم و پخش اخبار جعلی و حاوی تهمت که با هدف آسیب زدن به وجهه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آنها طراحی می‌شود"، اشاره شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More