شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عذرخواهی فیسبوک بابت سوء استفاده از اطلاعات کاربران آن در انتخابات آمریکا

 

مارک زاکربرگ، رئیس و بنیانگذار فیسبوک، بابت اشتباهاتی که براساس آن‌ها از اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر این رسانه اجتماعی برای پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بهره‌برداری شده است، عذرخواهی کرد.

به گزارش رویترز در ۲ فروردین، پرکاربرترین رسانه اجتماعی جهان درمعرض این اتهام است که کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت مشاوره سیاسی با مرکزیت لندن، به اطلاعات میلیون‌ها کاربر آن دست یافته و از آن‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ در کارزار دونالد ترامپ استفاده کرده است.

زاکربرگ در مصاحبه‌ای با سی ان ان با شکستن سکوت چند روزه خود پس از درز این خبر گفت: «آن‌چه اتفاق افتاد موجب شکستن دیوار اعتماد میان ما و کاربران شد. من واقعا برای آن‌چه اتفاق افتاد عذر می‌خواهم. وظیفه اساسی ما حراست از اطلاعات افراد است».

زاکربرگ همچنین گفته است که شرکتش مشغول تحقیق در مورد هزاران اپلیکشینی است که از پلتفرم فیسبوک استفاده می‌کنند و درصدد آن است که ابزاری در اختیار کاربران قرار دهد که مانع شود که شرکت‌ها با سهولت به اطلاعات شخصی ایشان دست یابند.

زاکربرگ در پستی در فیسبوک تاکید کرده «مردم باید بدانند چه کسی افزونه‌هایی(add) را که آن‌ها در فیسبوک می‌بینند می‌خرد».

اظهارات آقای زاکربرگ پس از آن بیان می‌شود که کمیته‌ای در پارلمان بریتانیا از فیسبوک خواست که درباره استفاده شرکت کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی کاربران توضیح دهد.

با این‌حال طرح جدید فیسبوک شامل کاهش تبلیغات، که منبع درآمدزایی این رسانه اجتماعی است، نمی‌شود. در پی این رسوایی شرکت فیسبوک ۴۶ میلیارد دلار از ارزش سهام خود را در سه روز گذشته از دست داد. بخشی از سهامداران دچار این هراسند که ناتوانی این شرکت در حفظ اطلاعات شخصی کاربران موجب دوری گزیدن تبلیغ‌کنندگان به عنوان منبع مالی، کاهش کابران، و افزایش قوانین محدودگر از سوی دولت‌ها شود.

به عنوان نمونه دولت آلمان ار فیسبوک خواسته که توضیح دهد آیا اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر آلمانی این شرکت از سوء استفاده توسط اشخاص ثالث مصون بوده است یا نه.

ارزش سهام فیسبوک در ۵ سال گذشته ۵۵۰ درصد افزایش داشته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More