شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی در دیدار با مقام کره جنوبی: موضوع توقیف نفتکش را سیاسی نکنید

 

چوی جونگ گون، معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، روز یکشنبه در تهران با معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار و درباره آزادی نفتکش توقیف‌شده به دست سپاه پاسداران با او گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه، در این دیدار گفته است: «از سیاسی کردن موضوع توقیف نفتکش و تبلیغات بی‌حاصل بپرهیزید.»

عراقچی با تکرار گفته‌های قبلی نیروی دریایی سپاه پاسداران مبنی بر اینکه نفتکش کره‌ای به دلیل «آلودگی زیست محیطی» توقیف شد گفت رسیدگی به موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است.

معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی روز یک‌شنبه پیش از ترک کشورش به مقصد تهران، به خبرنگاران گفته بود: «این فرصت خوبی خواهد بود تا بار دیگر به طور صریح بشنویم دولت ایران چه می‌خواهد و تشخیص دهیم ما درباره این مساله چه چیزی می‌توانیم و چه چیزی نمی‌توانیم انجام دهیم، همین‌طور آنچه نیاز است با آمریکا مشورت شود.»

او همچنین گفت: «امیدواریم با مقام‌های اصلی [ایران] گفت‌وگوهای عمیق انجام دهیم، چه این موضوع کنسولی باشد یا دیگر مسائل مهم بین کره جنوبی و ایران.»

همزمان با سفر این مقام کره‌ای به ایران، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: «نفتکش کره‌ جنوبی بنا به درخواست بنادر و دریانوردی هرمزگان و حکم قوه قضاییه توقیف شد و ما هم مجری حکم قوه‌ قضاییه بودیم.»

دوشنبه گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد یک تانکر کره جنوبی را در آب‌های خلیج فارس به دلیل «نقض پیاپی پروتکل‌های زیست‌محیطی دریایی» توقیف و به بندرعباس منتقل کرده است. اتهامی که بلافاصله از سوی شرکت مالک این نفتکش رد شد.

بنابر بیانیه سپاه پاسداران، این نفتکش حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول و رهسپار کره جنوبی بود.

هر ۲۰ خدمه این تانکر، از جمله پنج تبعه کره جنوبی آن، در حال حاضر همراه با نفتکش در توقیف هستند. سفیر کره جنوبی در تهران پیش از این گفته بود این افراد فعلا در امنیت و سلامت هستند.

توقیف این کشتی در حالی صورت گرفته که مذاکرات بین دو کشور درباره پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به نتیجه نرسیده است.

ایران خواستار دریافت حدود هفت میلیارد دلاری است که در دو بانک کره جنوبی از سپتامبر ۲۰۱۹ تاکنون مسدود شده است؛ در آن تاریخ، معافیت‌های کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا برای واردات نفت ایران به پایان رسید.

یونهاپ به نقل از یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی نوشت ایران از سئول خواسته اجازه دهد از این پول‌های مسدود شده برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا استفاده کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More