شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مامور سابق پلیس مینیاپولیس به جرم قتل جورج فلوید به ۲۲ سال و شش ماه زندان محکوم شد

دادگاهی در مینیاپولیس درک شاوین، مامور سابق پلیس این شهر و عامل قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست، را به ۲۲ سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

قاضی دادگاهی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا روز جمعه ۲۵ ژوئن، چهارم تیر ماه، درک شاوین مامور سابق پلیس شهر مینیاپولیس را به جرم قتل جورج فلوید، به ۲۲ سال و نیم زندان محکوم کرد.

کیث الیسون ، دادستان کل مینه سوتا، از حکم دادگاه استقبال کرد و به خبرنگاران گفت که حکم شاوین یکی از سنگین‌ترین مجازات‌هایی است که علیه یک افسر پلیس به دلیل استفاده از قدرت کشنده غیرقانونی در ایالات متحده صادر شده است.

الیسون  همچنین گفت که حکم مجازات صادره برای درک شاوین عدالت نیست اما لحظه‌ای از پاسخگویی واقعی در مسیر عدالت است و رهبران ایالات متحده باید آن را فرصتی برای انجام تغییرات ببینند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، نیز از صدور این حکم استقبال کرد و گفت که که این حکم مناسب به نظر می‌رسد. با این حال خانواده جورج فلوید گفتند درحالی که ما برای ابد از دیدن جورج محروم شده‌ایم، این حکم برای عامل قتل او کافی نیست.

جورج فلوید، شهروند سیاهپوست، در ۲۵ ماه مه سال ۲۰۲۰، پنجم خرداد۹۹، حین بازداشت از سوی چند مامور پلیس مینیاپولیس کشته شد.

ویدیویی که در آن درک شاوین، مامور وقت پلیس مینیاپولیس، زانوی خود را روی گلوی جورج فلوید گذاشته بود، بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان یافت و در ایالات متحده منجر یافت. کشته شدن جورج فلوید موجی از اعتراض‌ها علیه خشونت پلیس و تبعیض نژادی را تحت عنوان «جان سیاهان مهم است» در سراسر آمریکا و برخی کشورهای جهان به راه انداخت.

دارنلا فریزر، نوجوانی که صحنه دستگیری و کشته شدن جورج فلوید را با گوشی موبایل خود فیلمبرداری کرده بود، خرداد ماه سال‌جاری از سوی هیات داوران جایزه پولیتزر تقدیرنامه ویژه دریافت کرد.

در پیامد این اعتراضات درک شاوین و چند مامور دیپر پلیس مینیاپولیس از کار برکنار و مدتی بازداشت شدند. همچنین بخش بزرگی از جلسات دادگاه درک شاوین به صورت زنده از شبکه‌های خبری پخش شد و در طول دادگاه تظاهرات و تجمع در خیابان ادامه داشت و دادگاه در محاصره بیش از سه هزار محافظ گارد ملی برگزار شد.

وکیل شاوین در جریان دادگاه گفت که موکلش به عنوان یک افسرپلیس طبق وظیفه‌ و آموزش‌هایی که دیده عمل کرده و فلوید در اثر اوردوز فنتانیل فوت کرده است. در کالبدشکافی فلوید، آثاری از فنتانیل مشاهده شد اما علت مرگ فلوید «فشار گردن» تشخیص داده شد.

اعضای هیات منصفه دادگاه  پس از آنکه وکلای دادگاه قتل جورج فلوید، دفاعیات پایانی خود را ارائه دادند، وارد شور نهایی شده بودند که در نهایت روز سه‌شنبه سی و یکم فروردین اعلام کردند که «درک شاوین، مامور سابق پلیس مینیاپولیس، را به دلیل ارتکاب دو مورد جرم درجه دوم، درجه سوم و قتل غیرعمد، مجرم می‌دانند.»

علاوه بر درک شاوین که اکنون با حکم دادگاه مینیاپولیس به ۲۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد، سه مامور دیگر نیز که در دستگیری فلوید و قتل او دخیل بوده‌اند، علاوه بر اخراج از اداره پلیس، گرچه با اتهام‌های سبک‌تری مواجه‌اند اما جداگانه محاکمه خواهند شد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، پیشتر حکم دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید علیه درک شاوین را گامی عظیم به سوی عدالت خوانده و بر ضرورت ایجاد اصلاحات در پلیس و سیستم قضایی آمریکا تاکید کرده است.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: اگرچه این حکم فلوید را به خانواده‌اش بازنمی‌گرداند، اما «یک قدم بزرگ رو به جلو در حرکت به سمت عدالت در آمریکا است.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More