شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پنس در نشست ورشو: ایران بالاترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه است

مایک پنس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در دومین روز نشست «صلح و امنیت در خاورمیانه» در ورشو پایتخت لهستان، ایران را بزرگترین تهدید منطقه خواند و گفت رژیم ایران طی چهل سال گذشته «ترور، تهدید، شکست و نابودی را برای مردم کشورش» به ارمغان آورده است.

مایک پنس با اشاره به هولوکاست و کشتار یهودیان در آلمان نازی، «هدف ایران را ایجاد هولوکاستی دیگر» خواند و افزود: « همانطور که روح‌الله خمینی پس از انقلاب ۵۷ ماموریت جمهوری اسلامی را محو اسرائیل از روی زمین اعلام کرده بود، ایران هم‌اکنون در حال ایجاد کریدوری جدید در مدیترانه برای یهودی‌کشی است.»

معاون رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر تروریسم و حامیان آن که اسرائیل، آمریکا و سایر کشورها را تهدید می‌کند گفت با این نشست دوره جدیدی آغاز شده که هدفش حذف اسلام رادیکال است.

او به حمایت ایران از حوثی ها، حماس، حزب الله لبنان و بشار اسد اشاره کرد و اقدامات رهبران ایران را موجب ایجاد هرج‌و‌مرج در منطقه خواند و تاکید کرد که باید جلوی آن را گرفت.

مایک پنس با انتقاد از عملکرد دولت قبلی آمریکا در قبال اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ ایران، از کشورهای «آزادیخواه» دیگر خواست تا از اعتراضات خیابانی مردم ایران در مقابله با جمهوری اسلامی حمایت کنند.

مایک پنس تاکید کرد که ایران از زمان امضای برجام، تحرکات بیشتری انجام داده و افزود که «همه رهبران کشورهای منطقه دیشب به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تهدید برای ثبات و صلح منطقه است.» به گفته پنس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از «توافق فاجعه‌بارهسته‌ای» نشان داد که «در حمایت از مردم ایران با رژیم ایران مقابله می‌کند».

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با قدردانی از از امارات متحده عربی و بحرین به دلیل حمایت از تلاش‌های آمریکا علیه ایران، به انتقاد از شرکای اروپایی غایب در کنفرانس پرداخت و گفت: «اروپایی‌ها نه تنها در این زمینه کمکی نکرده‌اند، بلکه تلاش کرده‌اند تا تحریم‌های ایالات متحده را به شکست بکشانند. آن‌ها سازوکاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده‌اند.» اشاره او به آلمان و بریتانیا و فرانسه است که به تازگی سازوکار مالی ویژه برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران را ثبت کردند.

پنس این تصمیم را موجب شکاف میان آمریکا و اروپا خواند و خطاب به شرکای اروپایی گفت: «وقت آن است که دوستان اروپایی ما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و در فشار به رژیم ایران به ما بپیوندند».

مایک پنس هدف نشست ورشو را «ترویج امنیت و صلح در خاورمیانه» خواند و از شرکت‌کنندگان در این نشست به عنوان «قهرمان صلح و آزادی در خاورمیانه» یاد کرد. 

او با اشاره به راهبرد «صلح از طریق اعمال قدرت» دونالد ترامپ، گفت تمدن ما حیات جدیدی را تجربه می‌کند.

پنس با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی، دینی و سنتی کشورهای حاضر در نشست گفت هدف مشترکی وجود دارد و آن بازگرداندن امنیت به خاورمیانه است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More