شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها حوادث چهارشنبه را روز تاریک کنگره خواندند: تسلیم بی‌قانونی و تهدید نمی‌شویم

نشست مشترک کنگره آمریکا برای تایید آرای الکترال جو بایدن پس از وقفه‌ای چند ساعته به دلیل وقوع ناآرامی در حالی از سر گرفته شد که مایک پنس، معاون رییس جمهور، طی سخنانی در ابتدای این نشست با تاکید براینکه امروز در تاریخ کنگره روز تاریکی بود، گفت که خشونت هیچ‌گاه پیروز نمی‌شود.

مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود پس از سرگیری نشست کنگره برای تایید آرای الکترال جو بایدن، گفت: «امروز در تاریخ کنگره روز تاریکی بود. بیایید به کارمان برگردیم.» او افزود: «خشونت هیچ‌گاه پیروز نمی‌شود. اینجا همچنان خانه مردم است.»

جو بایدن، رییس جمهور منتخب، علاوه بر انتشار یک پیام تصویری، در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز یادآور این واقعیت دردناک است که مردم‌سالاری شکننده است. برای حفظ آن نیاز به حسن نیت مردم و شهامت رهبرانی است که به جای قدرت‌طلبی و نفع شخصی به هر قیمتی، از مصلحت جمعی دفاع کنند.»

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، نیز در سخنرانی خود پس از شروع دوباره نشست مشترک کنگره برای تایید آرای جو بایدن، گفت: «به مردم آمریکا می‌گویم ایالات متحده تهدید نخواهد شد. اراذل و اوباش و تهدیدها ما را بیرون این تالار نگه نخواهد داشت. ما تسلیم بی‌قانونی و تهدید نمی‌شویم.»

مک‌کانل تاکید کرد که «ما به سر کار خود بازگشته‌ایم. ما وظیفه‌ای را که در قبال ملت داریم انجام خواهیم داد و این کار را امشب انجام خواهیم داد.» او گفت: «ما برنده انتخابات ۲۰۲۰ را تایید خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ در پی تجمع هوادارانش و ورود شماری از آنها به ساختمان کنگره، در پیامی تصویری، بار دیگر بر «دزدیده شدن انتخابات» تاکید کرد اما همزمان از هواداران خود خواست با آرامش به خانه‌هایشان برگردند. او گفت که «ما نمی‌خواهیم کسی آسیبی ببیند. نمی‌توانیم بهانه به دست این افراد بدهیم. باید آرامش داشته باشیم. پس به خانه برگردید.»

فیسبوک، یوتیوب و توییتر پیام تصویری ترامپ را حذف کردند. علاوه براین، توییتر با حذف سه توییت دونالد ترامپ، حساب او را به مدت ۱۲ ساعت مسدود کرد و فیسبوک نیز حساب او را به مدت ۲۴ ساعت مسدود کرد. 

توییتر همچنین اعلام کرد که از این پس، نقض مقررات توییتر، از جمله نقض خط مشی‌های مربوط به صداقت مدنی و تهدیدهای خشونت‌آمیز، به مسدود شدن دائمی حساب رییس‌جمهوری خواهد انجامید.

فیسبوک نیز گفت: درپی مشاهده دو مورد تخلف دونالد ترامپ از خط مشی‌های این شبکه اجتماعی، حساب او را به مدت ۲۴ ساعت مسدود می‌کند و او در این مدت نمی‌تواند مطلب جدید پست کند. 

تام کاتن، دیگر عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، نیز طی بیانیه‌ای در واکنش به اعتراضات خشونت‌آمیز در ساختمان کنگره گفت: «امروز آشوب‌گران ساختمان کنگره را اشغال کردند.»

این سناتور جمهوری‌خواه با اشاره با اقدام پلیس در بازگرداندن آرامش بدون نیاز به نیروهای فدرال خواستار برخورد قانونی با «حمله‌کنندگان» به کنگره شد.

فرانک پالون، رییس کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی از شرکت‌های توییتر و فیسبوک خواست دونالد ترامپ را از شبکه‌های اجتماعی خود حذف کنند. او گفت که ترامپ مخاطبان را به توسل به خشونت ترغیب کرده و به انتشار «اطلاعات کذب خطرناک» اقدام می‌کند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، پیش از آغاز دوباره نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان، ورود معترضان به ساختمان کنگره را «حمله‌ای بی‌شرمانه به دموکراسی» خواند و تاکید کرد این اتفاق «نمی‌تواند ما را از انجام مسئولیت خود در تایید انتخاب جو بایدن باز دارد.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز با تاکید براینکه «حمله امروز به ساختمان کنگره غیر قابل قبول است»، در توییتی نوشت: «بی‌قانونی و آشوب، چه اینجا و چه در هر جای جهان، همیشه غیر قابل قبول است.»

 پمپئو ضمن حمایت از حق تظاهرات مسالمت‌آمیز، توسل به خشونت را «غیر قابل تحمل» خواند.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز در واکنش به نا آرامی‌های روز چهارشنبه در ساختمان کنگره، آن را «لحظه‌ای بسیار شرم‌آور برای ملت» توصیف کرد.

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز تروریست‌های داخلی به یکی از بنیان‌های دموکراسی ما حمله کردند: انتقال مسالمت‌آمیز قدرت پس از انتخابات آزاد.»

کلینتون تاکید کرد که «ما باید حاکمیت قانون را بازگردانیم و آنها را پاسخگو کنیم. مردم‌سالاری شکننده است. رهبران ما باید به مسئولیت خود در حفاظت از آن پایبند باشند».

جورج دبلیو بوش، رییس جمهور اسبق ایالات متحده، نیز طی بیانیه‌ای درباره حوادث پایتخت آمریکا گفت که او و همسرش لورا، با ناباوری و بهت، این اتفاقات دردناک و دلخراش را دیده‌اند درحالی که «اینگونه اختلافات در نتایج انتخابات در جایی مثل جمهوری‌ قلابی باید اتفاق بیفتد، نه در جمهوری دموکراتیک ما.»

او بدون نام بردن از کسی، گفت که من از رفتارهای نسنجیده برخی رهبران سیاسی از زمان انتخابات و همچنین آن بی‌احترامی که امروز به نهادها، سنت‌ها و قانون نشان داده شد، نگرانم.

بوش افزود که «حمله خشونت‌آمیز به پایتخت و اخلال در جلسه‌ای که بر اساس قانون اساسی در كنگره برگزار شده بود، توسط افرادی انجام شد كه احساسات آنها با دروغ و امیدهای واهی ملتهب شده بود.»

همزمان چند نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواهان استیضاح دونالد ترامپ شدند. ایندیپندنت خبر داد که ایلهان عمر، نماینده کنگره آمریکا، در حال تهیه مقدمات استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، است.

 بر اساس این گزارش ایلهان عمر و حداقل شش نماینده دموکرات مجلس نمایندگان خواستار برکناری رییس جمهوری آمریکا از سمت خود شده‌اند.

الکساندریا اوکازیو کورتز، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در صفحه توییتر خود با حمایت از ایلهان عمر، نوشت: «دونالد ترامپ باید استیضاح شود.»

کلی لوفلر، سناتور جهموری‌خواهی که در انتخابات روز سه‌شنبه سنا در ایالت جورجیا شکست خورد، اعلام کرد پس از مشاهده درگیری‌های خشونت آمیز در ساختمان کنگره از تصمیم خود برای اعتراض به نتایج آرای الکترال منصرف شده است.

 

واکنش‌های بین‌المللی به حوادث پایتخت آمریکا

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، در واکنش به حوادث روز چهارشنبه واشینگتن دی‌سی، گفت: «صحنه‌هایی که در کنگره آمریکا اتفاق افتاد مایه شرمساری است.»

جانسون افزود که آمریکا در سراسر دنیا حامی دموکراسی است و اکنون ضروری است که انتقال قدرت مسالمت‌آمیز و با نظم انجام شود.

وزیر خارجه فرانسه نیز در واکنش به رویدادهای کنگره، گفت که خشونت اعمال شده در برابر نهادها در آمریکا، نشانه حمله جدی به دموکراسی است.

علاوه براین، نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، در توییتی اعتراضات در کنگره آمریکا را «واقعا وحشتناک» خواند.

او با ابراز همبستگی با کسانی که «در سمت مردم‌سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز و قانونی قدرت» هستند گفت: «شرم برکسانی که این حمله را علیه دموکراسی به راه انداخته‌اند.»

دبیرکل ناتو، نیز اعتراض‌ها در واشینگتن‌ دی‌سی را «شوکه‌کننده» خواند و گفت باید به نتایج انتخابات احترام گذاشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More