شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سناتورهای جمهوری‌خواه از بایدن خواستند ورود ابراهیم رییسی را به آمریکا ممنوع کند

گروهی از اعضای جمهوری‌خواه سنا با ابتکار سناتور تام کاتن، در نامه‌ای از دولت جو بایدن خواستند از ورود مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله ابراهیم رییسی که نقشی اصلی در اعدام‌های سال ۶۷ داشته، به آمریکا برای شرکت در اجلاس سازمان ملل جلوگیری کند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه عنوان کردند که اجازه ورود رییسی به نیویورک، یعنی همان شهری که اخیرا توطئه جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد از داخل آن افشا شده، «مشروعیت بخشیدن به سرکوب‌های» رییسی و «تضعیف رهبری اخلاقی آمریکا» است و با توجه به اینکه نیروهای امنیتی زیادی در چنین سفری رییسی را همراهی می‌کنند، این امر می‌تواند امنیت ملی ایالات‌متحده را نیز «تهدید» کند.

این نامه افزود: «نقش ابراهیم رییسی در کمیته مرگ، سرکوب وحشیانه تظاهرات مردم ایران و رابطه او با سپاه پاسداران صلاحیت او را  برای دریافت ویزای آمریکا از بین می‌برد.»

این سناتورهای جمهوری‌خواه تاکید کردند که دولت بایدن باید برای اینکه به رییسی نشان دهد که ایالات متحده او را به خاطر «نقض حقوق بشر از سوی رژیم در گذشته و حال» پاسخگو می‌داند، «موضعی اصولی» اتخاذ کند.

این نامه افزود: «ابراهیم رییسی به سابقه خود مفتخر است. در سال ۲۰۱۸ رییسی از نقش خود در کمیته مرگ در سال ۱۹۸۸ دفاع کرد و آن را تنبیه الهی و یکی از دستاوردهای افتخارآمیز نظام خواند.»

سناتورهای جمهوری‌خواه خاطرنشان کردند: «در سه دهه بعد از ماجرای کمیته مرگ، رییسی همچنان در شکنجه، آزار و اعدام ایرانیان نقش داشته است.»

تد کروز، مارکو روبیو، چاک گرسلی، ریک اسکات و مارشا بلکبرن دیگر سناتورهایی بودند که این نامه را امضا کردند.

این سناتورها همچنین در نامه خود خاطرنشان کردند که خودداری آمریکا از ارائه ویزا برای مقام‌های کشورهای دیگر مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز آمریکا از ارائه ویزا به مقام‌های خارجی دیگر نیز خودداری کرده است.

ماه گذشته نیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل پیرامون نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ شده و گفت که اطلاعات، شواهد و شهادت‌های بسیاری درباره اعدام‌های تابستان ۶۷ در اختیار دارد.  

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More