شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مذاکرات احزاب فلسطینی در قاهره، برای برگزاری انتخابات پس از۱۵ سال

 

مذاکرات احزاب مختلف فلسطینی، از جمله گروه‌های فتح و حماس، روز دوشنبه تحت نظارت دولت مصر و با هدف رسیدن به یک توافق درباره برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های فلسطینی، در قاهره آغاز شد.

طی ۱۵ سال گذشته هیچ انتخاباتی در غزه، کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی برگزار نشده است و مصر از ۱۴ سال پیش اقداماتی را برای میانجیگری بین جنبش فتح، به رهبری محمود عباس، و جنبش اسلامگرای حماس که مخالف هرگونه مذاکره با اسرائیل است، انجام داده است.

علاوه بر حماس و فتح، ۱۲ حزب و تشکل سیاسی دیگر در مذاکرات قاهره حضور دارند.

رویترز به نقل از منابع آگاه فلسطینی گزارش داد که در میان دعوت‌شدگان، گروه جهاد اسلامی که انتخابات سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ را تحریم کرده بود نیز حضور دارد.

به نوشته رویترز، بی‌اعتمادی میان احزاب فلسطینی به حدی است که مسائل مورد بررسی در مذاکرات قاهره شامل موضوعات ابتدایی انتخابات، مثل شیوه محافظت از حوزه‌ها و شیوه رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی است.

این خبرگزاری همچنین تاکید کرد که تردید گسترده‌ای نسبت به برگزاری انتخابات وجود دارد.

در این شرایط، برخی از فلسطینیان بر این تصورند که برگزاری انتخابات، اقدامی از سوی محمود عباس برای نشان دادن مشروعیت دموکراتیک خود در مقابل دولت جدید جو بایدن است. عباس امیدوار است پس از یک دوره روابط نه چندان گرم با دولت آمریکا در دوران دونالد ترامپ، روابط جدیدی را با واشینگتن برقرار کند.

هانی المصری، یک تحلیلگر سیاسی در کرانه باختری که به طور مستقل در مذاکرات قاهره شرکت کرده، به رویترز گفت: «بخت موفقیت و شکست این مذاکرات برابر است.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی که از سوی غرب حمایت می‌شود و کنترل محدود کرانه غربی رود اردن را برعهده دارد، در نظر دارد انتخابات پارلمانی را در تاریخ ۲۲ ماه مه و انتخابات ریاست جمهوری را در تاریخ ۳۱ ژوئیه برگزار کند.

در غزه و کرانه غربی رود اردن، ۲/۸ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند و ۸۰ درصد آنان برای شرکت در رای‌گیری، در کمیسیون مرکزی انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. فلسطینی‌های بالای هجده سال می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند.

آخرین انتخابات در سال ۲۰۰۶ با پیروزی غیرمنتظره حماس برگزار شد که پس از به رسمیت شناخته نشدن نتیجه این انتخابات از سوی فتح، جنگ قدرت میان این دو حزب به راه افتاد.

همزمان با برگزاری مذاکرات فلسطینیان، نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره مسئله فلسطین روز دوشنبه در قاهره برگزار می‌شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More