شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مطالعه سازمان بهداشت جهانی و چین: بعید است منشا ویروس کرونا، شیوع از آزمایشگاه باشد

انتشار بخش‌هایی از مطالعه مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین حاکی از آن است که منشا ویروس کرونا از آزمایشگاه بعید بوده و انتقال آن از خفاش به انسان یا یک حیوان دیگر، بسیار محتمل‌تر است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، در این تحقیق به فرضیه «شیوع آزمایشگاهی» کمتر پرداخته شده و بیشتر بر مواردی نظیر انتقال ویروس از طریق بازار محصولات دریایی متمرکز شده است.

یافته‌های این پژوهش آگاهی کمی در مورد چگونگی پیدایش این ویروس ارائه می‌دهد و سوال‌های بسیاری را بی پاسخ می‌گذارد.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده، می‌گوید مایل است پیش از تصمیم‌گیری درباره اعتبار این پژوهش، از اطلاعات خام گزارش و نحوه و میزان دسترسی افرادی که در این پژوهش شرکت داشته‌اند بیشتر بداند.

اهمیت این گزارش که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه منتشر بشود به منشا و پیدایش ویروس کرونا توجه دارد و اینکه چگونه می‌تواند در آینده به جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر کمک کند.

متیو کاوانا از دانشگاه جورج تاون گفته که این گزارش، میزان درک ما از منشا ویروس را عمیق‌تر کرده است، اما ما باز هم اطلاعات بیشتری نیاز داریم.

او در خصوص نقش دولت چین در کنترل پروژه‌هایی از این دست گفت: «روشن است كه دولت چین اجازه انتشار تمام داده‌های مورد نیاز را نمی‌دهد. تا زمانی که اطلاعات کامل در اختیار ما نباشد نتیجه‌گیری هم دشوار خواهد بود.»

تحقیقات سال گذشته آسوشتدپرس نیز نشان می‌دهد که دولت چین تمام تحقیقات ریشه‌ای در مورد کرونا را کنترل می‌کند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده آنتونی بلینکن در مصاحبه اخیر خود با سی‌ان‌ان گفت: «ما نگرانی‌های واقعی در مورد روش و فرآیند تهیه این گزارش داریم، از جمله این‌که به نظر می‌رسد دولت پکن به نوشتن این تحقیق کمک کرده باشد.» ادعایی که از سوی دولت چین رد شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اظهار نظر بلینکن پرسیده بود آیا آمریکا با اظهاراتی از این دست قصد اعمال فشار بر اعضای سازمان جهانی بهداشت ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More