شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موافقت اسرائیل و حماس برای برقراری آتش‌بس: احتمال آغاز آتش‌بس از بامداد جمعه

سرانجام مقامات دولتی در اسراییل و غزه اعلام کردند که یک آتش بس بدون قید و شرط را از ساعت دو بامداد روز جمعه به اجرا در خواهند آورد.

پیشتر به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، کابینه امنیتی اسرائیل با برقراری آتش‌بس موافقت کرد و مقام‌های اسرائیل نیز در بیانیه‌ای برقراری آتش‌بس را تایید کرده و اعلام کردند که این آتش‌بس متقابل و بدون قیدوشرط خواهد بود. 

یک مقام ارشد حماس نیز اعلام کرد که آتش‌بس متقابل و هم‌زمان با اسرائیل از ساعت دو  بامداد روز جمعه آغاز می‌شود. 

آتش بس در پی تشدید درگیری‌های چند روز اخیر و پس از ورود سازمان ملل و کشورهای اروپایی و آمریکایی به موضوع کاهش تنش ها برقرار شد.

در هفته گذشته بسیاری از کشورها و سازمان‌های جهانی از اسرائیل و حماس خواسته بودند تا حملات متقابل خود را متوقف کنند، موضوعی که از سوی اسرائیل به دستیابی به اهداف تعیین شده در غزه پیوند خورده بود.

این در حالی است که آمریکا نیز چند بار با تصویب پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تنش ها میان فلسطین و اسرائیل مخالفت کرده بود و به موازات آن تلاش هایی را برای تحت فشار قرار دادن اسراییل پی گرفته بود.

پیش از آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده بود که عملیات نظامی برغم درخواست جوبایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در مورد کاستن از تنش‌ها، ادامه خواهد داشت.

دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا، اگر چه از زمان آغاز درگیری‌ها بر «حق دفاع» اسرائیل تاکید داشت اما انتظار خود از کاهش تنش‌ها را بارها به مقامات اسرائیل تذکر داده بود.

در هفته گذشته همزمان با بالا گرفتن بحران ، جلسات ویژه در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد بحران غزه جریان داشت .

روز پنج‌شنبه نیز در حالی‌که حملات راکتی سنگین حماس به خاک اسراییل و همچنین حملات هوایی اسرائیل به مراکز حماس نیز ادامه داشت.  

اسراییل عنوان کرد که :«۱۴۰ نیروی شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی در غزه را در جریان درگیری ها کشته‌اند و چند پهپاد که بر اساس مدل ایرانی پهپاد ها ساخته شده سرنگون کرده‌اند.»

این در حالی است که از آغاز درگیری‌های دو طرف تاکنون ۲۲۷ نفر در غزه کشته شدند، شمار کشته شدگان دراسرائیل هم ۱۲ نفر اعلام شده است و بیش از هزار و ۴۰۰ نفر هم از دو طرف زخمی شده‌اند.

با توجه به تراکم جمعیت در غزه و وجود مراکز و تاسیسات نظامی در این منظقه و شدت حملات، ۴۷ هزار نفر از ساکنان غزه به مدارس تحت نظر سازمان ملل پناه بردند.

ارتش اسرائیل در این مدت ، علاوه بر تخریب تاسیسات نظامی و زیر زمینی حماس در غزه ، چند سامانه موشک‌انداز «رعد» جهاد اسلامی، موشکی که می تواند کلاهکی به وزن تا ششصد کیلو را حمل کند، در این شهر مورد هدف قرار داد.

طبق اعلام ارتش اسرائیل، در طول جنگ حدود سه هزار و ۵۰۰ راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده‌ که برخی از آنها در غزه سقوط کرده‌ و بسیاری دیگر نیز در آسمان اسرائیل رهگیری و منهدم شدند.

همزمان با اوج گرفتن تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری میان اسرائیل و حماس، روز پنج‌شنبه خبرگزاری رویترز از کاهش نسبی خشونت‌ها در منطقه خبر داد.

در گرماگرم درگیری های دو طرف با هماهنگی سازمان ملل یک گذرگاه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه گشایش یافت تا ارسال غذا و دارو به باریکه غزه متوقف نشود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More