شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتانیاهو خواستار مخالفت نمایندگان راستگرای پارلمان با دولت ائتلافی احزاب رقیب شد

 

 

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، دولت ائتلافی احزاب رقیبش را «دولت خطرناک چپ» خواند و خواستار مقابله نمایندگان راستگرای پارلمان با آن شد.

نتانیاهو در صفحه توییترش نوشت «تمام نمایندگانی که با رای [جریان] راست انتخاب شده‌اند، باید با این دولت چپگرای خطرناک مقابله کنند.»

این واکنش پس از آن صورت می‌گیرد که یائیر لاپید، رهبر حزب میانه‌رو یش عتید، شامگاه چهارشنبه اطلاع داد برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیده است.

بر اساس این توافق نفتالی بنت، ‌رهبر حزب راستگرای میانه یامینا، دو سال نخست‌وزیر می‌شود و سپس لاپید این سمت را برای دو سال بعدی به دست خواهد گرفت.

در صورت تایید این کابینه از سوی پارلمان اسرائیل، دوره ۱۲ ساله نتانیاهو در نخست‌وزیری به پایان خواهد رسید. این جلسه احتمالا حدود ۱۰ روز آینده برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، نتانیاهو که یک بار در توییتر اظهاراتی «نژادپرستانه» را با اصرار به طرفدارانش برای بیرون آمدن و رای دادن با این دلیل که «اعراب دسته دسته به پای صندوق‌های رای می‌آیند» مطرح کرد، اکنون سعی کرده ارتباط ائتلاف جدید با منصور عباس، رهبر حزب رعم، را برجسته کند.

در دولت ائتلافی مورد توافق در اسرائیل، هشت حزب حضور خواهند داشت و برای اولین بار در تاریخ این کشور یک حزب عرب نیز در ترکیب دولت احتمالی حضور دارد.

علاوه بر دو حزب یش عتید و یامینا، حزب چپگرای میانه‌رو سفید و آبی به رهبری بنی گانتز، وزیر دفاع، دو حزب‌ چپگرای مرتز و کار، حزب ملی‌گرای اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین، حزب راستگرای امید جدید به رهبری گیدون سعار، وزیر پیشین آموزش و پرورش، و حزب عربی-اسرائیلی رعم، اعضای این دولت ائتلافی را تشکیل می‌دهند.

پس از آنکه حزب راستگرای نتانیاهو نتوانست پس از انتخابات سوم فروردین، دولت ائتلافی تشکیل دهد، لاپید مسئول تشکیل کابینه شد. او که در روند انتخابات بر اتهام فساد مالی نتانیاهو تمرکز کرده بود، با وعده «بازگرداندن عقلانیت» به اسرائیل وارد صحنه انتخابات شد.

حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهوی ۷۱ ساله، ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد و دست‌کم با سه حزب مذهبی و ملی‌گرای کنست متحد است.

تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که نتانیاهو با استفاده از نارضایتی اعضای حزب یامینا از ائتلاف با احزاب عرب و چپگرا، همه تلاش خود را انجام دهد تا جلوی تایید کابینه ائتلافی را در کنست بگیرد.

نتانیاهو در موضع‌گیری‌های قبلی خود با زیر ‌سوال بردن اثربخشی ائتلاف بنت و لاپید، گفته بود چنین ائتلافی امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

تحلیلگران سیاسی، برخورد با ایران، روند صلح با فلسطینیان، تحقیق و تفحص دیوان کیفری بین‌المللی درباره اتهامات جنایت جنگی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی و احیای رشد اقتصادی پس از رکود ناشی از شیوع کرونا را از مهم‌ترین چالش‌های دولت ائتلافی دانسته‌اند و معتقدند این دولت اگرچه ممکن است تنش‌های سیاسی داخلی را کاهش دهد، اما تغییر چشمگیری در سیاست خارجه اسرائیل ایجاد نخواهد کرد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More