شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر عراق: قرار بود سلیمانی پاسخ ایران به پیام عربستان را برایم بیاورد

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد در ملاقاتی که بامداد جمعه با قاسم سلیمانی، فرمانده‌ پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ تنظیم شده بود؛ قرار بوده این مقام نظامی جمهوری اسلامی پاسخ ایران به پیام عربستان سعودی را برایش ببرد.

عبدالمهدی روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه طی سخنرانی در جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق برای بررسی حضور نیروهای نظامی خارجی در این کشور گفت: «صبح روزی که قاسم سلیمانی در بامداد آن کشته شد، با این مقام نظامی ایران قرار ملاقات داشتم.»

به گفته او، قرار بوده در آن دیدار سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان سعودی را به نخست‌وزیر عراق بدهد.

پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران،‌ در مهر ماه ضمن تایید ارسال پیام ریاض به تهران در راستای کاهش تنش بین دو کشور و مساله آتش‌بس در یمن اعلام کرده بود:‌ «‌آن‌ها (مقام‌های سعودی) به واسطه کشورها پیام‌هایی را برای آقای روحانی آوردند.»

هم‌زمان نیز عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهار کرده بود که کشورش آماده است «چه با میانجی، چه بدون میانجی» با عربستان سعودی «برای رفع سوء تفاهم‌ها» مذاکره کند.

با این حال، عبدالمهدی جزییات بیشتری درباره محتوای این پیام‌ها و موضوع میانجی‌گری بین دو کشور ارایه نداد.

تجمع مقابل سفارت آمریکا مجوز نداشت

نخست‌وزیر عراق با اشاره به تجمع‌های اخیر در مقابل سفارت آمریکا در بغداد اظهار کرد که دولت مجوزی برای این تظاهرات صادر نکرده بود.

اشاره او به تجمع‌های اعتراضی سازماندهی‌شده از سوی نیروهای حشد شعبی است. رویترز روز شنبه در گزارشی نوشت که قاسم سلیمانی در تامین و سازماندهی این تجمع‌ها برای تحریک آمریکا به واکنش نظامی نقش داشته است.  

عبدالمهدی در بخش دیگری از سخنرانی خود از نمایندگان پارلمان عراق خواست که اقدام فوری برای خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق انجام دهند.

او این اقدام را زمینه‌ساز سازماندهی مجدد «روابط با واشینگتن و دیگر کشورهای دوست» دانست.

عبدالمهدی در زمینه موضع کشورش در تنش‌های فزاینده بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده اشاره کرد: «ما خصومتی با آمریکا نداریم و از تحریم‌های ایران نیز حمایت نمی‌کنیم.»

او افزود: «اعتماد آمریکا بعد از عدم پایبندی ما به تحریم‌ها علیه ایران، در عراق کاهش یافته است.»

این مقام دولت عراق همچنین ضمن انتقاد از حملات نظامی آمریکا به مواضع نیروهای شبه‌نظامی حشد شعبی گفت: «واشینگتن حاضر نشد برای حمله به مقرهای حشد شعبی در القائم عراق که به کشته شدن شماری افراد منجر شد، عذرخواهی کند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More