شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: ریاض و ابوظبی به جای انتظار برای احیای برجام، به گفت‌وگو با ایران روی آورده‌اند

 

خبرگزاری رویترز، به نقل از چند مقام آگاه اعلام کرد که دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی، به جای انتظار داشتن از نتایج مذاکرات احیای برجام، خود به مذاکرات مستقیم با تهران با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای روی آورده‌اند.

رویترز، روز چهارشنبه به نقل از دو منبع آگاه نوشت که ریاض در ماه آوریل، در همین راستا، میانجیگری عراق میان عربستان سعودی و ایران را پذیرفت.

همچنین یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت امارات به سهم خود، به ویژه از زمان حمله به تانکرها در سواحل این کشور در دو سال پیش، در تلاش برای تنش‌زدایی با ایران بوده است.

این منبع آگاه درباره احیای برجام گفت: «توافق [هسته‌ای] بهتر از نبود توافق است. اما چگونه می‌توانید دنیا و سرمایه‌گذاران را متقاعد کنید که این یک توافق واقعی است که می‌تواند در آزمون زمان دوام بیاورد؟»

یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشینگتن در ماه آوریل با اشاره به انتخابات پیش‌رو در ایران گفته بود هیچ شواهدی برای تبدیل شدن احیای برجام به «ابزاری برای قدرت‌ گرفتن میانه‌روها» در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

او تاکید کرد: «اما ما باید با آنها [ایرانی‌ها] در صلح زندگی کنیم. ما خواهان مداخله نکردن [ایران در امور داخلی کشورهای عربی]، نبود موشک و نبود جنگ‌های نیابتی هستیم.»

همچنین رویترز به نقل از عبدالعزيز بن عثمان بن صقر، ریيس مركز مطالعات خليج فارس نیز که پیشتر در گفت‌وگوهای غیررسمی ایران و عربستان سعودی فعال بوده، نوشت به عقیده کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، خوب است که آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد، زیرا «این تصمیم آنها [آمریکایی‌ها] است و ما نمی‌توانیم تغییرش دهیم، اما هر کدام نیاز داریم تا نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای را در نظر بگیریم.»

او همچنین درباره حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌های یمن گفت: «یمن یک درگیری ارزان برای ایران و گران برای عربستان سعودی است. این به ایران موقعیت چانه‌زنی قوی می‌دهد.»

به نوشته رویترز، کشورهای عربی منطقه خلیج فارس همواره منتقد برجام بوده‌اند، زیرا به عقیده آنان، این توافق برنامه موشکی جمهوری اسلامی و جنگ‌های نیابتی تهران در منطقه را شامل نمی‌شود.

با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه با تاکید بر اولویت واشینگتن برای احیای برجام، گفت آمریکا قصد دارد از چارچوب این توافق به عنوان بستری برای پرداختن به سایر موضوعات استفاده کند.

همچنین بلینکن سه‌شنبه پیش‌بینی کرد حتی اگر ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردند، صدها تحریم آمریکا علیه تهران پابرجا خواهد ماند.

به نوشته رویترز، کشورهای عربی امیدوارند واشینگتن با حفظ برخی تحریم‌ها علیه تهران، اهرم فشار بر حکومت ایران را حفظ کند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More