شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وب‌سایت وابسته به صدا و سیما: سفر مدیرکل آژانس به ایران در حالت تعلیق گذاشته شده است

 

یک وب‌سایت خبری وابسته به صدا و سیما گزارش داد که درخواست مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران «در حالت تعلیق» گذاشته شده است؛ همزمان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است بازرسی‌های پادمانی در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان روز پنجشنبه ۱۸ شهریور به نقل از «یک مقام مطلع» گزارش داد که جمهوری اسلامی درخواست سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را «در حالت تعلیق گذاشته» و به آن پاسخ مثبت یا منفی نداده است.

پیش از این لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال، از قول مقام‌های آگاه نوشته بود که ایران به درخواست گروسی برای مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس پاسخ منفی داده و درخواست آژانس برای دسترسی به سایت‌های هسته‌ای را نیز بی‌پاسخ گذاشته است.

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان گفت که بازرسی‌­های فرا پادمانی متوقف شده، اما بازرسی‌های پادمانی در حال انجام است.

آژانس در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه در برخی رسانه‌ها منتشر شد اعلام کرد که ایران در تحقیقات مرتبط با آثار اورانیوم غنی‌شده در چند سایت هسته‌ای اعلام‌نشده کارشکنی و از ارائه توضیحات ضروری امتناع کرده و فعالیت‌های نظارتی این آژانس را نیز به طور جدی تضعیف و مسدود کرده است.

با این حال بهروز کمالوندی به وب‌سایت وابسته به صدا و سیما گفت که بر اساس مصوبه مجلس ایران «دیگر نظارت ­های فراپادمانی در کشور اجرا نخواهد شد» و آژانس دیگر «دسترسی­ و بازرسی پروتکلی ندارد، اما بازرسی­ های پادمانی که در همه کشور‌ها در حال انجام است، طبق روال طبیعی در ایران هم انجام می‌­شود».

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نیز هشدار جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر همکاری نکردن ایران در بازرسی بین‌المللی از سایت‌های هسته ای را رد کرده بود.

همچنین آژانس در گزارش تازه خود اعلام کرده بود که حجم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در ایران اکنون به ۸۴ کیلوگرم و میزان اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

کمالوندی بدون تایید یا تکذیب این آمار اعلام کرد که زمان گزارش مهم است و ممکن است این گزارش آژانس مربوط به ۱۰ روز پیش بوده و اعداد و ارقام آن با امروز مغایرت داشته باشد.

ایران از ۵ اسفند ماه ۹۹ به دنبال تصویب یک قانون در مجلس شورای اسلامی، اجرای پروتکل الحاقی را معلق کرد و به جای آن یک توافق سه‌ماهه با آژانس منعقد کرد. بر اساس این توافق قرار شد که دوربین‌های نظارتی آژانس به صورت آفلاین فعالیت کنند و محتوای حافظه آنها فقط در صورت احیای توافق هسته ای پس از سه ماه در اختیار آژانس قرار گیرد.

این توافق فقط یک بار و برای یک ماه از سوی ایران تمدید شد و به دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین، جمهوری اسلامی پاسخی به درخواست آژانس برای تمدید آن نداده است.

همچنین به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، در گزارش آژانس ذکر شده است که در جریان حمله دو ماه و نیم پیش به یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج، یک دوربین نابود و برخی قطعات نظارتی گم شده است.

در هفته‌های اخیر حسین امیرعبداللهیان،  وزیر خارجه جدید ایران، اعلام کرده که از سرگیری مذاکرات وین احتمالا دو یا سه ماه طول خواهد کشید. در همین حال وزیران خارجه آمریکا و آلمان نسبت به تاخیر طولانی به وجود آمده در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More