شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه آمریکایی فیوچر: قدرت ایران در منطقه آسیب‌پذیر است

 

نشریه آمریکایی ژئوپولیتیکال فیوچر در شماره 8 آذر خود نوشت که صحنه سیاسی- نظامی خاورمیانه در حال حاضر شکل کاملاً متفاوتی را نسبت به دو دهه پیش گرفته است و در این میان، برای زمان حال، ایران در پیشبرد اهداف خود آزاد بوده است. اما توسعه‌گرایی و نفوذ این کشور آسیب‌پذیر باقی مانده است.
در این تحلیل آمده است:"ایران همواره خود را در رقابت با کشورهای عربی برای سلطه بر منطقه خلیج فارس می‌دیده است. با این حال، پس از پایان جنگ با عراق برای سال‌ها از جاه‌طلبی‌های آن کاسته شده بود. اما جنگ علیه داعش در عراق فرصتی دوباره را برای این جاه‌طلبی و توسعه برای حکومت تهران فراهم کرده است.
درحالی که نبرد با داعش در ائتلافی از ارتش عراق، شبه‌نظامیان شیعه، کُردها، و حتی آمریکایی‌ها به‌پیش رفته است، این نیروهای ایرانی بوده‌اند که سلطه خود را بر نیروهای شیعه در ارتش عراق و شبه‌نظامیان هوادار خود پیاده کرده‌اند.
از سوی دیگر، حمایت ایران از رژیم اسد در سوریه و پشتیبانی نظامی- سیاسی روس‌ها از این موضع ایران برای نگهداری متحد سنّی عرب خود در قدرت، نفوذ حکومت ایران در سوریه را نیز افزایش داده است.
در یمن نیز ایرانی‌ها در مخالفت و رودررویی با سیاست‌های رقیب اصلی منطقه‌ای خود، یعنی عربستان سعودی وارد حمایت از حوثی‌ها شده‌اند."
این مقاله می‌افزاید: "با این حال مهم است که در مورد قدرت ایران در منطقه بزرگنمایی نشود. قدر مسلم ایران دارای نفوذ در منطقه است و شرایط حاضر در را برای ورود آن به نقاط آشوب‌زده باز گذاشته است. اما ایران در موقعیتی نیست که بتواند از نظر نظامی سلطه‌ای بر خاورمیانه داشته باشد. از طرف دیگر به دستاوردهای آن هم نباید کم بها داده شود. بزرگترین نفوذ ایران در عراق است و در بقیه منطقه به‌صورت پراکنده خود را با نیروهای طرفدار خود متحد کرده است.
عربستان سعودی اکنون بزرگترین و مهم‌ترین نیروی مقابله با این توسعه‌گرایی ایران در خاورمیانه است. سیاست آمریکا در این میان جلوگیری از سلطه هر کدام از دو قدرت ایران یا سعودی بر منطقه بوده است. با این حال، ایران برای ادامه توسعه‌گری خود با آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل روبروست.
هر کدام از این کشورها ضعف‌های استراتژیک خود را دارند. ولی این ضعف شامل ایران هم می‌شود. از آن گذشته، داعش شکست نخورده و فقط پراکنده شده است. دشمن اصلی داعش هم، یعنی ایران، باقی مانده است. ایران روند تحولات خاورمیانه را تغییر داده است اما با این کار خودش را هم آسیب‌پذیر کرده است."

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More