شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوجوانی بریتانیایی به خاطر خوردن چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌کرده نابینا شد

نوجوانی که سال‌ها برنامه‌ غذایی‌اش محدود به سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس، نان سفید و گوشت فرآوری‌شده بود، به‌دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی بینایی و شنوایی‌اش را از دست داد.

این پسر اهل بریستول، که نامش فاش نشده است، اولین بار وقتی ۱۴ ساله بود به دلیل خستگی مفرط و بی‌رمقی به پزشک مراجعه کرد.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که میزان ویتامین ب‌۱۲ بدنش پایین است و کم‌خونی ماکروسیتیک دارد ــ عارضه‌ای که گلبول‌های قرمز بزرگ‌تر از حد عادی می‌شود. به او گفته شد که ناخوشی و کسالتش به‌‌دلیل «بد‌غذایی» است.

بر اساس گزارش پژوهشگرهای بیمارستان «بریستول آی»، برایش آمپول‌های ویتامین ب‌۱۲ تجویز کردند و به او توصیه‌های غذایی ضروری داده شد، اما وقتی یک سال بعد دوباره به پزشک مراجعه کرد، شنوایی و بینایی‌اش ضعیف شده بود.

در گزارش پزشکی این نوجوان آمده است: «تا ۱۷ سالگی، بینایی بیمار به‌صورت پیشرونده ضعیف‌تر شد تا به مرحله نابینایی رسید.» 

در این مرحله بود که او اعتراف کرد از دوره مدرسه ابتدایی هیچ غذایی را دوست نداشته و فقط سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس، نان سفید، ژامبون و سوسیس خورده است. 

بررسی وضعیت تغذیه‌ای این نوجوان نشان داد که کمبود ویتامین ب‌۱۲، ویتامین د، مس، سلنیوم و کاهش تراکم استخوان دارد.

این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت عمومی بدن حیاتی‌اند و کمبود آن‌ها بیشتر در کشورهایی شایع است که میزان فقر بالا و منابع غذایی کمیاب است.

کارشناس‌های سلامت پیشنهاد می‌کنند برنامه غذایی متنوع و شامل سبزیجات، مغزها، بنشن، غلات کامل و سبوس‌دار و لبنیات یا جایگزین‌های لبنیات باشد. گنجاندن ماهی‌های روغنی و برخی گوشت‌ها نیز برای رسیدن به یک برنامه غذایی متعادل مفید است.

در گزارش بیمارستان بریستول آی آمده است: «بر کسی پوشیده نیست که مصرف غذاهای ناسالم در بروز مشکلات قلبی‌ـ‌عروقی، چاقی مفرط و سرطان دخیل است، اما تغذیه نامناسب می‌تواند به سیستم عصبی، به‌خصوص بینایی، آسیب دائمی و جبران‌ناپذیر بزند. این مورد در کشورهای توسعه‌یافته نادر است. اگر در مراحل اولیه شناسایی شود احتمالا بازگشت‌پذیر است. اما اگر به‌موقع درمان نشود، به نابینایی همیشگی منجر می‌شود.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More