شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چرا مجسمه تاجر برده قرن هفدهم در بریستول پایین کشیده شد؟

مجسمه یک تاجر برده متعلق به قرن هفدهم، روز یکشنبه و در جریان تظاهرات ضد نژادپرستی، از جایگاه خود در خیابانی در شهر بریستول بریتانیا، پایین کشیده شد.

معترضان به مجسمه ادوارد کلستون، خواستار حذف دیگر نمادهای تاریخی تجارت برده در بریتانیا شده‌اند.

حزب کارگر گفته است بریتانیا در حذف مجسمه‌های تاجران برده و «جنایتکاران امپریالیست» بسیار کند عمل کرده است.

تصاویر انتشار یافته در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شرکت کنندگان در تظاهرات دفاع از حقوق سیاه‌پوستان، در حالی که فریاد شادی سر داده‌اند، مجسمه را پایین کشیده و آن را به درون رودخانه افکندند.

کلستون در سال ۱۶۳۹ در بریستول متولد شد. او تاجر و عضو پارلمان بود که ثروت خود را عمدتا از راه تجارت برده و انتقال حدود ۸۰ هزار مرد، زن، و کودک از آفریقا به کشورهای کارائیب و قاره آفریقا اندوخت. بسیاری از این افراد در مسیر جان باختند.

کمک‌های سخاوتمندانه کلستون به خیریه‌های بریستول باعث شد که چندین خیابان، نوانخانه و مدرسه به نام او ثبت شود.

مجسمه برنزی کلستون در سال ۱۸۹۵ برپا شد. معترضان به این چهره تاریخی تجارت برده، اخیرا با طوماری که به امضای  ۱۱ هزار نفر رسید، خواستار پایین کشیدن آن شدند.

شهرهای لندن، منچستر، گلاسکو و ادینبرو، در آخر هفته گذشته، صحنه تظاهرات عمدتا آرام بود. مردم شهرهای رم، کپنهاگ، بوداپست و مادرید نیز در آخر هفته اخیر در همبستگی با تظاهرات سرتاسری آمریکا پس از مرگ جورج فلوید، به خیابان‌ها ریختند.

جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی در ۲۵ مارس، حدود دو هفته پیش هنگامی که در بازداشت پلیس بود، بر اثر بدرفتاری یک مامور پلیس سفیدپوست جان باخت و مرگ او سرآغاز تظاهرات سراسری در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض به نژادپرستی شد.

معترضان لندنی در تظاهرات خود از جمله شعار می‌دادن که «لندن نیز گناهکار است.»

تظاهرات اخیر در بریتانیا، بحث درباره نقش این کشور در تجارت برده را دامن دزه و شهرها به فکر برچیدن نمادهای برده‌داری افتاده‌اند. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More