شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی از افزایش خشونت‌ها در اقلیم کردستان عراق، پس از کشته شدن یک معترض

در پی چندین روز تظاهرات در شهرهای مختلف اقلیم کردستان عراق و کشته شدن یک معترض در این اعتراضات، برهم صالح، رییس جمهوری عراق، طرفین را به پرهیز از خشونت فراخواند و تاکید کرد: «خشونت راه‌ حلی برای برخورد با مطالبات مشروع شهروندان نیست.»

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، صالح روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «ما با نگرانی بسیار تحولات روزهای اخیر در شهر سلیمانیه، تظاهرات، اعتراضات و خشونت‌هایی را که پس از آن به وجود آمد، دنبال می‌کنیم.»

رییس جمهوری عراق با اشاره به زخمی شدن شهروندان و نیروهای امنیتی و همچنین آتش‌سوزی و تخریب ساختمان‌ها ادامه داد: «ما اعلام می‌کنیم که تظاهرات مسالمت‌آمیز یک حق اساسی و تضمین شده است که باید رعایت شود.»

او با تاکید بر خواسته‌های مشروع مردم برای بهبود وضعیت زندگی‌شان، از مقام‌های دولتی خواست که در این زمینه فورا تلاش کنند. 

با این حال، برهم صالح هم از نیروهای امنیتی و هم از تظاهرکنندگان خواست که از توسل به زور و خشونت پرهیز کنند.

شامگاه دوشنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع بیمارستانی اعلام کرد که یک مرد جوان زمانی که در تجمعات علیه دولت اقلیم کردستان عراق و احزاب سیاسی این منطقه در شهر چمچمال شرکت کرده بود، با شلیک گلوله کشته شده است. 

بر اساس این گزارش، گلوله به سینه این مرد بیست و شش ساله برخورد کرد. همچنین سه نفر دیگر نیز در پی به خشونت کشیده شدن این تظاهرات زخمی شدند.

این منبع آگاه گفت نیروهای امنیتی که از دفاتر احزاب سیاسی در منطقه محافظت می‌کنند، برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شلیک گلوله‌های جنگی متوسل شدند.

بر پایه گزارش‌ها، در شهر سیدصادق در شرق سلیمانیه نیز معترضان روز دوشنبه قصد داشتند دفاتر احزاب سیاسی، مرکز پلیس و ساختمان‌های دولتی و همچنین خانه یک مقام محلی را به آتش بکشند.

همچنین در روزهای اخیر، تجمعاتی مقابل دفاتر حزب دموکرات کردستان و اتحاد میهنی کردستان و دیگر احزاب کوچکتر در سلیمانیه و شهرهای اطراف آن برگزار شد. 

تظاهرکنندگان به کاهش و تعویق دستمزدهای خود و وضعیت کنونی اقتصادی معترضند.

سلیمانیه دومین شهر بزرگ اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود و تاکنون این شهر به دلیل تدابیر شدید امنیتی، اوضاعی نسبتا آرام داشته است.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که در یک هفته گذشته، ده‌ها تظاهرکننده بازداشت شده‌اند. این در حالی است که سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر نسبت به اقدامات نیروهای امنیتی علیه رسانه‌ها به ویژه شبکه تلویزیونی ان‌آرتی ابراز نگرانی کرده‌اند.

علاوه بر ورود پلیس در روز دوشنبه به دفتر این شبکه در سلیمانیه و قطع پخش زنده، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد که دفاتر دیگر این شبکه پیشتر هدف عملیات مشابهی قرار گرفته‌اند.

شبکه تلویزیونی ان‌آرتی متعلق به شاسوار عبدالواحد، بنیانگذار یک حزب سیاسی مخالف دولت کنونی خودمختار اقلیم کردستان عراق است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More