شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: بن سلمان از یک سال قبل در فکر قتل خاشقچی بوده است

ولیعهد عربستان سعودی یکسال پیش از قتل جمال خاشقچی، این روزنامه نگار و منتقد سعودی را  تهدید به قتل کرده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، نهادهای اطلاعاتی آمریکا با بررسی شنود مکالمات «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، به این نتیجه رسیده‌اند که او یکسال پیش از قتل جمال خاشقچی، در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از دستیاران ارشد خود گفته که اگر جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست و منتقد عربستان سعودی به کشور بازنگردد و به انتقادش از حکومت سعودی پایان ندهد با یک گلوله او را به قتل خواهد رساند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، این گفت‌وگو که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آن را شنود کرده‌اند دقیق‌ترین شاهدی است که نشان می‌دهد محمد بن سلمان از مدت‌ها پیش به قتل جمال خاشقچی به عنوان یکی از شیوه‌های وادار کردنش به سکوت فکر کرده بود.

جمال خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی توسط تیمی که از عربستان اعزام شده بودند خفه و سپس بدنش قطعه قطعه شد. قتل او تا چند هفته در صدر اخبار رسانه‌ها در سراسر جهان قرار داشت و خشم افکار عمومی را برانگیخت.

ریاض طی دو هفته این خبر را انکار و از سرنوشت جمال خاشقجی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد و سراسر گزارش‌ها و اخبار مرتبط را اتهامات بی‌اساس و دروغ می‌خواند تا اینکه سرانجام اعتراف کرد که مرگ جمال خاشقچی بر اثر درگیری بین او و کسانی که در کنسولگری بوده‌اند رخ داده است.

گفته می‌شود سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در این زمینه گزارش‌های متعددی به کاخ سفید ارائه داده‌اند. اما دونالد ترامپ سعی داشته بی‌اعتنا از این موضوع بگذرد و مناسبات دو کشور را مهمتر توصیف کرده است. این در حالی است که سنای آمریکا دسامبر گذشته با تصویب قطعنامه‌ای نمادین ولیعهد عربستان را مسئول قتل جمال خاشقجی خواند.

گرچه بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، محمد بن سلمان متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی است اما مقام‌های عربستان بارها تاکید کرده‌اند که او در این ماجرا نقشی نداشته است. ریاض بارها ادعا کرده که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه در حال انجام است و عاملان آن به دست عدالت سپرده خواهند شد. در همین ارتباط دادستان عربستان برای پنج نفر از متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی درخواست اعدام صادر کرده است.

با این همه عربستان تمایل چندانی ندارد با تحقیقات بین‌الملی در زمینه روشن شدن موضوع همکاری کند. ریاض در همان روزهای نخست از ورود تیم تحقیقاتی ترکیه به ساختمان کنسولگری در استانبول امتناع کرد. در روزهای اخیر اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در قتل جمال خاشقجی هم از ریاض تقاضای همکاری داشته و گفته می‌شود این تقاضا از سوی کنسولگری عربستان در استانبول رد شده است. با گذشت بیش از یکصد روز از قتل خاشقچی، هنوز از جسد او خبری نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More