شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هاآرتص: اسرائیل سیستم ایرانی تولید موشک‌ نقطه‌زن برای حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، اسرائیل در حمله‌ صبح یکشنبه سوم شهریورماه به جنوب بیروت، یکی از بخش‌های مرکزی و حساس برنامه‌ موشکی حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است. 

بنابر این گزارش، در این حمله یک دستگاه مخلوط‌کن صنعتی به وزن حدود هشت تُن آسیب دیده است؛ دستگاهی که از آن برای تولید سوخت پیشران لازم برای بهبود عملکرد موتور موشک و افزایش دقت آن استفاده می‌شود و به‌طور موقت در منطقه‌‌‌ای تحت کنترل حزب‌الله در محله‌ شیعه‌نشین ضاحیه (در حومه‌ جنوب بیروت) نگهداری می‌شد. 

هاآرتص افزوده است: «ظاهرا حزب‌الله بنا داشته دستگاه را به مکانی امن منتقل کند و حمله درست پیش از این انتقال صورت گرفته است. این دستگاه آسیب دیده، اما صدمه اصلی به صفحه‌ کنترل وارد شده که از خود دستگاه جداست. صفحه‌ کنترل در ایران ساخته شده است و تعویض آن احتمالا زمان زیادی می‌برد. این دستگاه به حزب‌الله امکان می‌دهد یک خط تولید با قابلیت تولید انبوه موشک نقطه‌زن دوربرد راه‌اندازی کند. ایران با تحویل این سیستم به حزب‌الله معاهده‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.»

حزب‌الله اسرائیل را تهدید کرده است که این اقدام را تلافی می‌کند و نیروهای دفاعی اسرائیل خود را برای واکنش احتمالی حزب‌الله آماده می‌کنند. 

بنابر اعلام رسانه‌ها و بعضی مقام‌های بلندپایه اسرائیل، این کشور در چند سال گذشته، در صدها حمله هوایی، محموله‌های اسلحه‌ای را که ایران از طریق سوریه برای حزب‌الله لبنان فرستاده، هدف قرار داده است. علاوه‌بر محموله‌ موشک‌های نقطه‌زن، هدف این حمله‌ها ابزارهای افزایش دقت هدف‌گیری نیز بوده است که با نصب روی موشک‌های قدیمی‌تر حزب‌الله، عملکرد موشک‌ها را بهبود می‌بخشند. 

هاآرتص می‌نویسد: «احتمالا حزب‌الله فهمیده بود که اسرائیل به‌راحتی محموله‌ها را شناسایی می‌کند، بنابراین به‌دنبال روش جایگزین بودند. این دستگاه یکی از راه‌های جایگزین بود که به آن‌ها امکان می‌داد خودشان در خاک لبنان موشک نقطه‌زن بسازند. احتمال می‌رود حمله‌ اخیر تاخیر جدی در روند برنامه‌ موشکی حزب‌الله ایجاد کند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در تدارک بود حملات اسرائیل به انبارهای مهمات سپاه پاسداران و شبه‌نظامی‌های شیعه حامی ایران در عراق و ایران را تلافی کند. این ماموریت به لشکر امام حسین سپرده شده بود، نیروی شیعی مستقر در سوریه که زیر نظر سلیمانی فعالیت می‌کند. عملیات به دو نیروی لبنانی واگذار شد، از اعضای سابق حزب‌الله که سپاه قدس ملحق شده بودند. از شواهد چنین برمی‌آید که حسن نصرالله در جریان این برنامه نبوده است. دو نیروی لبنانی مذکور عصر پنجشنبه به مرز اسرائیل در دامنه جبل‌الشیخ (کوه حرمون) نزدیک شدند، ولی نیروهای اسرائیلی نقشه‌ آن‌ها برای حمله‌ پهپادی را خنثی کردند. روز بعد، هر دو نفر در خانه‌ای امن در عقربا شناسایی شدند و عصر شنبه دوم شهریورماه، این مخفیگاه هدف حمله نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفت.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More