شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هاآرتص: ایران در حومه دمشق پایگاه موشکی می‌سازد

 

ایران سرگرم ساخت پایگاهی نظامی با قابلیت موشکی در حومه دمشق است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز چهارشنبه ۹ اسفندماه، تصاویر هوایی از این پایگاه را که در ۱۲ کیلومتری شمال‌غربی دمشق، پایتخت سوریه درحال ساخت است، منتشر کرده است.

در تصاویر منتشر شده، ۲ ساختمان بزرگ در ابعاد تقریبی هر کدام ۶۰۰ مترمربع دیده می‌شود، که به نوشته این روزنامه انبارهای محل نگهداری موشک‌های با برد کوتاه هستند.

این تصاویر از ماهواره بین‌المللی «ایمیج‌سَت» به‌دست آمده است.

 

به گزارش روزنامه هاآرتص، کنترل و مدیریت این پایگاه برعهده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است.

در ماه دسامبر سال گذشته نیز پایگاهی مشابه آنچه که در این تصاویر منتشر شده، در جنوب دمشق، پیش از آن‌که به بهره‌برداری برسد، با موشک‌های زمین به زمین اسراییلی منهدم شد.

 

 

اَویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسراییل، روز چهارشنبه ۹ اسفندماه، در گفت‌وگویی با شبکه خبری «کان» در اسراییل گفت که این موضوع جدیدی نیست و نیازی نیست تا هر آن‌چه که در رسانه‌ها منتشر می‌شود را جدی گرفت. او افزود که اسرائیل به‌دقت منطقه و فعالیت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد را زیر نظر دارد و برای دست‌یابی به اهداف خود، ازطریق بین‌المللی اقدام خواهد کرد.

 

هفته گذشته نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی، موقعیت ده‌ها پایگاه نظامی واقع‌در سوریه را منتشر کرده بود که اسراییل مدعی است آن‌ها به‌دست نیروهای ایرانی کنترل می‌شوند.  

در همین راستا، روز سه‌شنبه ۸ اسفندماه، جوزف ووتل، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، در پاسخ به پرسشی درخصوص فعالیت‌های موشکی ایران در سوریه، گفت که ایران سرگرم افزایش تعداد و کیفیت موشک‌هایی است که در سوریه مستقر کرده است.

 

 

ژنرال جوزف ووتل، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، گفت که ایران از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ و پس از انعقاد توافق هسته‌ای، میزان حمایت مالی نیروهای وابسته‌به خود را در منطقه افزایش داده است. از این جمله، ارسال موشک، نیرو و سایر تجهیزات نظامی به یمن و سوریه است.

ووتل در پاسخ به سؤالی در ارتباط با عملکرد ایالات متحده درخصوص نقش ایران در سوریه نیز گفت: «مقابله با ایران در برنامه نیروهای ائتلاف در سوریه نیست». تمرکز بیش‌از ۲هزار نیروی آمریکایی در سوریه بر نابودی داعش و پیش‌گیری از شکل‌گیری گروه‌های جدید تروریستی است.

او گفت که درطول پنج سال گذشته، ایران توانسته در یمن، شبکه‌ای از نیروهای نیابتی را درست همانند حزب‌الله در لبنان که ساخت آن بیش از ۲۰ سال طول کشیده است، ایجاد کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More