شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار اتحادیه اروپا به پناهجویان هم‌زمان با تداوم تنش در مرز ترکیه و یونان

 

با ادامه تنش‌ها در مرز ترکیه و یونان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به پناهجویان هشدار داد که به سوی مرز یونان حرکت نکنند.

بورل، روز جمعه ۱۶ اسفند، پس از نشست وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زاگرب، پایتخت کرواسی، خطاب به پناهجویان اعلام کرد: «من می‌خواهم یک پیام روشن بفرستم: به سمت مرز حرکت نکنید. مرز باز نیست.»

در حالی که در روزهای اخیر مقام‌های ترکیه، با باز کردن پایگاه‌های مرزی خود، پناهجویان ساکن این کشور را به حرکت به سوی مرز یونان ترغیب کرده‌اند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «اگر کسی به شما می‌گوید که [به سوی مرز یونان] بروید چون مرز باز است و می‌توانید آزادانه به یونان یا قبرس برسید، این واقعیت ندارد.»

او همچنین خطاب به پناهجویان تاکید کرد: «از قرار گرفتن در وضعیتی که می‌تواند شما را به خطر بیندازد، خودداری کنید. از افزایش بحران خودداری کنید. از قرار گرفتن پشت در بسته خودداری کنید و به دیگران نگویید که می‌توانند به آنجا بروند، چون واقعیت ندارد.»

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه در یک سخنرانی گفت: «اگر کشورهای اروپایی خواستار حل مشکل [پناهجویان] هستند، باید از راه‌حل سیاسی و انسان‌دوستانه ترکیه در سوریه حمایت کنند».

اما وزرای کشورهای اتحادیه اروپا در زاگرب بار دیگر «بهره‌برداری ترکیه از بحران پناهجویان برای اهداف سیاسی خود» را محکوم کردند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد که درگیری‌های جدیدی میان نیروهای پلیس یونان و پناهجویانی که به سوی آنان سنگ پرتاب می‌کردند، درگرفت و پلیس یونان برای دور کردن پناهجویان از مرز این کشور، از شلیک گاز اشک‌آور استفاده کرد.

امیرمسعود، یک پناهجوی ایرانی در نزدیکی یکی از مناطق مرزی یونان، که برای در امان ماندن از گاز اشک‌آور به صورت خود ماسک زده بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما فقط می‌خواهیم زندگی بهتری داشته باشیم، یک وضعیت بهتر و آزادانه زندگی کنیم.»

در مقابل، مقام‌های یونان، نیروهای امنیتی ترکیه را متهم کرده‌اند که به سوی مرز یونان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند. 

روز جمعه در همین رابطه یک مقام یونان گفت: «امروز صبح حملات هماهنگ‌شده‌ای صورت گرفت.»

هدف ترکیه از گشایش مرز خود با یونان، وارد کردن فشار به کشورهای اروپایی برای حمایت از آنکارا در جنگ ادلب است. 

این در حالی است که روسای جمهوری ترکیه و روسیه شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ اسفند، در مسکو اعلام کردند برای کاهش تنش‌های نظامی در ادلب، به یک توافق آتش‌بس دست‌ یافته‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More